Hoogtestages zijn al enkele jaren vaste prik voor klassementsrenners die mikken op winst in de grote rondes, maar sinds kort vinden ook steeds meer eendagsspecialisten hun weg naar ijle bergtoppen en zuurstofarme trainingsomgevingen. Lotto Soudal-coach Wim Van Hoolst (Energy Lab) legt ons van naaldje tot draadje uit hoe zo'n hoogtestage precies in zijn werk gaat.

Met een beoordeling van 4,6/5 weet Tenerife een absolute topscore te bemachtigen qua gedroomde vakantiebestemming via Google-review. Met amper veertig regendagen en een gemiddelde temperatuur van rond de 19 °C is het dan ook meer dan aangenaam vertoeven op het Canarische Eiland. Zelfs het verguisde enfant terrible Riccardo Ricco kocht er destijds een optrekje om aan zijn comeback te kunnen werken. Op die comeback is het echter wel nog wachten tot 2023, maar tot dan kan u de ooit zo geprezen Italiaanse klimmer aan het werk zien in zijn ijssalon El Choco Logo, aan de voet van El Teide.
 

NATUURLIJKE EPO

El Teide, de naam is gevallen. Met z'n 3718 meter is deze slapende vulkaanreus voor de heren wielrenners een nog belangrijkere aantrekkingspool dan de gunstige klimatologische omstandigheden. "Om de impact van hoogte op je lichaam te voelen, moet je toch vertoeven op een locatie die minstens op 1800 meter boven de zeespiegel ligt. Vanaf die hoogte begint de zuurstofsaturatie onder de 94 % te zakken en wordt je lichaam geprikkeld", aldus Wim Van Hoolst. "Die prikkel zet je lichaam in de eerste plaats aan om meer rode bloedcellen te produceren, die instaan voor het transport van zuurstof. Het komt qua werking overeen met dat van het hormoon epo, met als enige verschil dat epo verboden is als het kunstmatig wordt toegediend, terwijl een hoogtestage als het ware een natuurlijke vorm van epogebruik is. Wanneer je vervolgens opnieuw terugkeert naar zeeniveau zal er meer zuurstof naar je spiercellen getransporteerd worden, wat leidt tot betere prestaties."

Die verhoogde aanmaak van rode bloedcellen gaat ook gepaard met een verhoogde hematocriet- en VO2 max-waarde. "Dat zijn op zich twee parameters die voor het overgrote deel bepaald worden door natuurlijke aanleg. Je kan ze verbeteren via specifieke trainingen, maar slechts in beperkte mate. Een goed uitgekiende hoogtestage kan gedurende een drie- tot achttal weken echter wel voor een forse stimulans zorgen. Een toename van 6 % van de VO2 max (de maximale hoeveelheid zuurstof die je per minuut per kilogram lichaamsgewicht kan opnemen, red.) is niet eens zo uitzonderlijk. En dat zonder op zich echt veel trainingskilometers te moeten malen."

Lees het volledige artikel in de Tourgids van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!