16:8. Als bloeddrukwaarde niet ideaal, maar in de wereld van intermittent fasting een populair verhaal. Periodiek vasten: hoe doe je dat, wat gebeurt er in je lijf en wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Intermittent fasting of periodiek vasten is een eetschema waarbij alles draait om timing. Binnen een bepaald tijdvenster mag je eten en de overige uren moet je vasten. Tijdens het 'eetframe' mag je naar binnen spelen wat je wil, maar uiteraard is een gezond voedingspatroon de beste keuze. Daarbuiten is eten uit den boze, maar niet-calorierijke dranken zoals koffie, thee en water mag je uiteraard wel nuttigen. Het achterliggende idee is dat je lichaam zo op een bepaald moment van de dag op zoek moet naar andere energiebronnen dan suikers. Wat brengt dat precies teweeg?

 

POTENTIËLE VOORDELEN

Wel, intermittent fasting kan toegepast worden om uiteenlopende redenen. Ten eerste leidt het mogelijk tot gewichtsverlies, tenminste als je gezond eet. Als je lichaam door het vasten geen suikers kan aanspreken als energiebron, moet het overgaan tot vetverbranding (en in mindere mate proteïnen). Een ander belangrijk doel is om minder resistentie te krijgen op je insulinehormoon. Als je een maaltijd nuttigt, stijgt het suikergehalte in je bloed. De pancreas scheidt op dat moment insuline af. Als je vaak hoge suikerpieken hebt, zal de pancreas insuline blijven uitscheiden, maar op de duur zal je lichaam minder gevoelig worden aan die insuline. Ze zal dan niet meer zo krachtig werken, wat uiteraard niet wenselijk is. Door middel van intermittent fasting kan je het aantal suikerpieken verlagen, waardoor de gevoeligheid en het effect van de insuline zullen verbeteren. Vooral op langere termijn is dit gezond, bijvoorbeeld om je hart en bloedvaten te beschermen. Tot slot zijn er studies die beweren dat je de aanmaak van groeihormoon kan stimuleren door te vasten. Eten heeft immers een remmende werking op de productie van groeihormoon. Tijdens het vasten zou je bijgevolg meer groeihormoon kunnen aanmaken. Meer menselijk groeihormoon resulteert uiteindelijk in een groter uithoudingsvermogen en sneller spierherstel. Het kan dus nuttige effecten met zich meebrengen, maar voor een doorsneerecreant is dit toch wat vergezocht.

Lees het volledige artikel in het julinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!