Veel gravelfietsen zijn standaard uitgerust met een licht lopende band, sommige zelfs met halve slicks. Dat kan volstaan voor wie grotendeels op de gewone weg blijft en slechts af en toe een bospad neemt, maar wie vooral offroad gaat, zal al snel op de limieten van deze banden botsen. Welke rasechte gravelband past het best bij jouw favoriete ondergrond?

Om stootlekken te vermijden, is het bijna vanzelfsprekend om te opteren voor een tubeless gravelband. Heb je een tubeless-ready wielset, dan is de keuze snel gemaakt: gewoon ventielen plaatsen, indien nodig speciaal velglint leggen, de banden zonder binnenband monteren, antilekvloeistof toevoegen en gaan! Het viel trouwens op hoe vlot die moderne banden tubeless te monteren zijn. Met geen enkele band hadden we last om hem op druk te krijgen. We moesten zelfs geen compressor gebruiken - een gewone voetpomp en wat zeepsop aan de randen volstonden. Alleen bij de Schwalbe moesten we de band er even terug afhalen om de nopjes die nog aan de onderkant aanwezig waren los te maken. Daarna bleef de lucht ook bij dat model mooi in de band.

Gravelbanden worden steeds breder. Nog maar enkele jaren terug was 35 millimeter al breed, maar tegenwoordig heb je al modellen van 50 millimeter. Die passen niet in elke fiets. De meesten kiezen voor een breedte tussen 38 en 45 millimeter, dus beperkten we ons voor deze test ook tot die categorie. Een dikkere band biedt meer grip en comfort, maar het stuurgedrag kan er al eens onder lijden en door het extra roterende gewicht kost het ook weer net iets meer moeite om de fiets op gang te krijgen. Het juiste compromis zoeken dat past bij de karakteristieken van jouw fiets en bij jouw rijstijl is daarom essentieel. Wij testten vier gereputeerde kanshebbers van Michelin, Schwalbe, Bontrager en Specialized. 

Lees het volledige artikel in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!