Voor profrenners, competitiebeesten en fanatieke recreanten is een goede snelheidstraining onontbeerlijk. Een sessie achter de motor of in een snel peloton kan wonderen doen. Maar hoe kan je zo'n training uitvoeren in tijden van 'social distancing'?

Jong of oud, man of vrouw: we hebben allemaal de neiging om tijdens of na onze rit naar onze gemiddelde snelheid te kijken. Het is een reflex die erin gebakken zit bij fietsers en het is - niet altijd terecht - de referentie om onze prestatie te vergelijken met die van anderen. Veel fietsers dromen van een hoger gemiddelde, en dus zocht cycling.be uit hoe dat kan. Het antwoord is simpel: via snelheidstrainingen. Vreemd genoeg wordt deze term vaak over het hoofd gezien in het trainingsschema van de doorsneerecreant.

Wie snelheidstraining zegt, denkt in de eerste plaats aan een trainingsrit in een peloton(netje) of achter de motor. Daarbij zorgt het aanzuigeffect ervoor dat je zonder al te veel moeite een hoge snelheid kan aanhouden, en daar haal je dan weer profijt uit in koers of tijdens wedstrijdjes tegen je fietsmakkers. Alleen: in tijden van 'social distancing' is in groep fietsen niet zonder risico. Geen nood, want er bestaan alternatieven zonder gangmaker die je uit de wind zet. "We merken dat dit item ook leeft onder profrenners die binnenkort 'koersklaar' moeten zijn", weet Energy Lab-coach Wim Van Hoolst. "Gelukkig zijn er manieren om deze snelheidstrainingen ook in je eentje uit te voeren."

 

HIGH CADENCE SPRINTS

Een van die alternatieven is de '6x10'-training, ook wel 'high cadence sprints' genoemd. Daarbij spurt je gedurende tien seconden aan een heel hoge cadans, tot 180 omwentelingen per minuut, om vervolgens 50 seconden rust in te bouwen. "Belangrijk is dat je deze intervallen zes tot tien keer herhaalt om er een maximaal rendement uit te halen", geeft Van Hoolst mee.

Een tweede mogelijkheid is een sessie op de losse rollen. Die zorgen er door hun lage weerstand voor dat je er automatisch een hoog omwentelingsritme op nahoudt. Van Hoolst: "Renners die veel van zulke trainingen uitvoeren, kunnen beter om met hogere snelheden tijdens een wedstrijd."

Lees het volledige artikel in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!