De kranten stonden de voorbije maanden vol met citaten van renners die vertelden dat ze 'piekten' naar een specifieke koers. Hoe kan je ervoor zorgen dat je op het juiste moment je topvorm te pakken hebt? En kan je ook als recreant pieken naar een belangrijke afspraak? We gingen te rade bij Energy Lab-coach Dietmar Ledegen.

Als we de krantenkoppen en de citaten in ons magazine mogen geloven, rijzen
de pieken als paddenstoelen uit de grond in de aanloop naar de belangrijkste wielerwedstrijden van het jaar. "Als je het zo leest, lijkt het inderdaad allemaal simpel te zijn. Maar pieken is tot dusver nog steeds geen exacte wetenschap. Je kan zo veel mooie trainingsschema's en vormcurves uittekenen als je wil: je blijft bezig met mensen en niet met machines. Word je bijvoorbeeld ziek tijdens je trainingsopbouw, dan valt je hele theoretische opbouw richting topvorm al in duigen."

"Er is uiteraard een groot verschil tussen profs en recreanten", benadrukt Dietmar Ledegen. "Profs kunnen rekenen op de beste begeleiding en worden ze van nabij opgevolgd door hun coaches. Fietsen is ook hun enige hoofdactiviteit van de dag. Ze zijn met niets anders bezig dan met trainen en herstellen - dag in, dag uit, haast als een soort van mantra. Ze kennen hun lichaam na al die uren trainingsarbeid zo goed dat ze inderdaad ook wel vaak in vorm zullen zijn in de periodes dat ze er echt willen staan. Maar of ze dan ook effectief kunnen beschikken over hun absolute topvorm, is nog een heel andere zaak. Niemand kan met 100 % zekerheid zeggen wanneer die conditionele piek er nu precies aankomt. Mogelijk komt die zelfs helemaal niet. Het gevaar van overtraining loert namelijk altijd om de hoek."

 

GEEN PIEK ZONDER BASIS

We kunnen één constante vaststellen in het betoog van coach Dietmar: een goede en brede basis is een must. "Je kan niet beginnen bouwen aan iets zonder stevige funderingen te leggen. Een goede conditionele basis is van essentieel belang om prima prestaties te kunnen leveren. Het is iets waar je na een periode van gedwongen inactiviteit, zoals bij ziekte bijvoorbeeld, steevast op kan terugvallen. Het is dan ook niet voor niets dat profs 75 % van hun trainingen afwerken in hun LSD-zone (long slow distance). 

Een stevige basis vergroot overigens de kans dat je met een goede vorm aan de start van je wedstrijd zal verschijnen. Door de vele trainingsarbeid geraakt je lichaam immers gerodeerd, waardoor je je basisniveau ook wat weet op te krikken. Zelfs als je voorbereiding op de wedstrijd niet optimaal was, zal je die dag toch nog op een behoorlijk niveau kunnen presteren. 

Lees het volledige artikel in het aprilnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!