Wat doe je als er na een blessure sprake is van een groot krachtsverschil tussen beide benen? Hoe kan je werken aan de weg terug en waarop moet je letten om je andere been niet te overbelasten?

Na een paar weken immobilisatie van je been is het niet onlogisch dat je kracht verloren bent. Krachtwinst of -verlies hangt af van twee 'systemen'. Ten eerste zorgt het neurale systeem voor de aansturing van je spier vanuit de hersenen. Als je beenspier een tijdje niet wordt gebruikt, neemt die aansturing plots sterk af en zal je minder kracht kunnen genereren. Daarnaast slinken ook de spiervezels in omvang omdat ze enkele weken veel minder gewerkt hebben. Die spiervezels verdwijnen uiteraard niet, maar hun omvang neemt wel snel af. De combinatie van deze twee systemen zorgt er dus voor dat je na enkele weken opgezadeld wordt met een krachtsverschil.

ONBEWUSTE ONGELIJKHEID

Laat die 40/60-verhouding je vooral geen angst inboezemen, want haast niemand kan pronken met een perfect evenwichtige 50/50-verdeling. Bij fietsen streven we wel naar een volmaakte balans omdat het een erg symmetrische sport is, maar een kleine asymmetrie kan vaak helemaal geen kwaad. Doorgaans sluipt zo'n ongelijkheid er onbewust in vanwege een dominante hersenhelft. Training na training zal je een andere 'load' geven aan je spieren, waardoor je aan de ene kant steeds een tikkeltje harder trapt. Ook een blessure kan aan de basis liggen van een eventueel krachtverschil. Als je slecht revalideert of niet volledig herstelt, zal je de verloren kracht overmatig proberen te compenseren met je andere been. En laat dat nu net zijn wat je moet vermijden ...

FASE 1: MUSCULAIR CONTROLEHERSTEL

Zeer veel atleten met een bepaalde asymmetrie beoefenen sport op hoog niveau. Als het onevenwicht bij renners te groot is, zien we meestal klachten opduiken aan de heup, knie of achillespees. Deze lichaamsdelen worden dan te zwaar belast en kunnen de overcompensatie niet aan. In dat geval is het zaak om het probleem zo snel mogelijk aan te pakken. Het revalidatieproces na een ernstige beenblessure begint meestal met musculair controleherstel. Daarbij zal je isometrische oefeningen moeten afwerken. Dat zijn bewegingen waarbij je je spieren opspant zonder ze te verlengen of verkorten. Op die manier word je je opnieuw bewust van de spiercontractie. Een veelgebruikt hulpmiddel tijdens deze eerste revalidatiefase is een elektrische spierstimulator. Zo'n toestelletje zendt elektrische signalen uit naar bepaalde spierbuiken (het samentrekbare deel van een spier) om de afgezwakte banen opnieuw te versterken. Handig, maar zeker niet noodzakelijk bij elke revalidatie.

Lees het volledige artikel in het januarinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop.