Wat doe je als de luchtdruk in je MTB-vork plots fors gedaald is? Hoe vaak moet je de druk in de vork en demper nakijken? Hoe bepaal je de ideale druk? En kan je zelf iets doen om de vork te onderhouden?

Allereerst maken we een onderscheid tussen twee verschillende soorten geveerde vorken. Bij instapmodellen gebruiken fabrikanten vaak een coilvering, die bestaat uit een veer in de voorvork. De duurdere mountainbikes daarentegen zijn meestal afgewerkt met een luchtgeveerde vork. Deze soort vering verloopt soepeler dan de goedkopere variant en weegt minder. Bovendien is de veerweg meer naar wens af te stellen. "Bij een luchtvering gebeurt het veren door middel van lucht - klinkt logisch - en de demping door een cartridge met olie", verduidelijkt Bjorn Eerdekens van MTBServicepunt.be. Pas als de vork goed is afgesteld, benut je het optimale effect.

 

REBOUND INSTELLEN

Bij geveerde vorken lees je vaak over compressie en rebound. Nog even opfrissen wat die rebound precies inhoudt: "Bij rebound hebben we het over het regelen van de uitgaande slag. Een lichte persoon zal een trage rebound nodig hebben, terwijl een zwaardere rijder een snellere rebound vergt omdat die meer weerwerk moet bieden tegen het gewicht van de fietser. Stel je voor dat je op een lang pad rijdt, waarbij je heel wat boomwortels na elkaar moet dwarsen. Als de rebound te traag staat, kan je vering nooit helemaal de normale lengte bereiken tussen de impacts door. Zo gaat ze stilaan dieper en dieper zakken, wat uiteraard niet de bedoeling is. Met een te snelle rebound zal je fiets beginnen springen, waardoor je het contact met de grond verliest. Met alle gevolgen van dien ...", vertelt Bjorn. De rebound kan je trouwens eenvoudig instellen zonder extra tools.

 

SAG BEPALEN

Een zeer belangrijke stap om een juiste vering te verkrijgen, is de 'sag' correct bepalen. "Een vering wordt ingedrukt, maar ze komt ook terug uit. Als ze uitkomt, moet je wat speling hebben, zodat je niet na elke bult in de weg tegen het uiteinde van de veerweg tikt. De 'sag' is het percentage van de veerweg dat inzakt als je op de fiets zit met je hele uitrusting aan. Bij een downhillfiets voorzie je best 25 à 30 %, maar bij een hardtail moet je eerder mikken op 15 tot maximum 20 %. Met een XC-fiets rijd je meestal op minder agressief terrein, waardoor je een kleinere 'sag' mag aanhouden", vertelt de zaakvoerder van het Limburgse MTBServicepunt.be.

Lees het volledige artikel in de MTB-special van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!