Op 8 december is Brussel de vierde stad die wandelaars kunnen ontdekken tijdens de Alpro Urban Walk Series. Een parcours van zo'n 11 km leidt de deelnemers door de Europese hoofdstad met al zijn verrassende gebouwen en verborgen parels. De start is al meteen in een zo'n pareltje: de Beurs van Brussel. Inschrijven kan vanaf vandaag.

"De iconische trappen van de Beurs van Brussel zijn alom bekend. Maar weinig mensen hebben ooit de prachtige binnenkant gezien", zegt Greg Broekmans van organisator Golazo sports. "Daarin verschilt de Alpro Urban Walk van andere wandelingen. Wandelaars ontdekken nieuwe plekken en komen op plaatsen waar ze anders nooit komen."

Drie andere locaties voor deze eerste Alpro Urban Walk Brussels zijn al bekend. Om het beginnen het museum van de Europese Geschiedenis, in het hart van de Europese Wijk, dat deel uitmaakt van het Europees Parlement. Het gebouw, in het Leopoldpark, was oorspronkelijk een tandheelkundige kliniek voor kansarme kinderen en herbergt nu het overzicht van de ontstaansgeschiedenis van de Europese integratie. De Urban Walk, dat is ook proeven van onze Belgische trots. In het Chocolate Museum zien de deelnemers hoe chocolade gemaakt wordt en kunnen ze uiteraard proeven. Nog een locatie die we al kunnen aankondigen is het Museum van de Nationale Bank, een uitzonderlijk voorbeeld van de bankarchitectuur op het einde van de 19e eeuw. Het toont betaalmiddelen vanaf ruilhandel tot de euro.

GEZOND ETEN EN BEWEGING HAND IN HAND

Naast een ontdekkingstocht door de stad krijgen de wandelaars ook een uitgebreid deelnamepakket. Onderweg is er een gezond ontbijt aangeboden door Alpro: een plantaardig alternatief voor yoghurt met granola en fruit plus een koude Alpro-caffè. Daarnaast zijn er ook typische Brusselse versnaperingen en krijgen deelnemers de Alpro Urban Walk Brussels koffietas & citybag.

Voor titelpartner Alpro gaan gezond eten en bewegen hand in hand. "Net zoals Alpro mensen wil laten ontdekken hoe lekker plantaardige producten kunnen zijn, willen we via de Urban Walks mensen laten ontdekken hoe makkelijk het is om te bewegen", zegt Stephen Gelders, Country Director van Alpro Belux. "Dit partnership past perfect in onze 'Make the move' campagne, waar we naast voeding de nadruk leggen op het belang van bewegen voor de gezondheid van onze consumenten."

BEWEGING ESSENTIEEL

De Diabetesliga is het goede doel van de Alpro Urban Walk Series. En de link is duidelijk, want beweging is een essentiële pijler in zowel de preventie als de behandeling van diabetes (type 2). "Dat idee willen we samen met onze partner Sanofi promoten, want het is nog veel te weinig gekend bij het brede publiek", zegt Frederik Muylle van de Diabetesliga. "Bovendien, om diabetes te voorkomen moet je geen topprestaties leveren. Een matig intensieve vorm van bewegen zoals wandelen, wanneer dit dagelijks voor een halfuurtje wordt beoefend, helpt al enorm in de strijd tegen diabetes en de gevolgen ervan. Elke stap telt echt, letterlijk dan. Wie regelmatig beweegt heeft zijn bloedsuikers beter onder controle, verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, en voelt zich gewoon ook fitter, zowel fysiek als mentaal. Initiatieven zoals de Alpro Urban Walk kunnen enorm bijdragen om de bewustwording rond diabetes te verhogen en op een laagdrempelige manier mensen aan het bewegen te zetten."