Na Brugge en Gent houdt de Alpro Urban Walk Series nu ook halt in Antwerpen. Op zondag 13 oktober kunnen wandelaars de binnenstad (her)ontdekken op een manier zoals ze dat nooit eerder gedaan hebben. Een parcours van ruim 11 km leidt de deelnemers door historische gebouwen en langs verborgen parels. Start en finish liggen op de nieuwe eventsite aan de Scheldekaaien Sint-Andries. De inschrijvingen openen vandaag.

"De Urban Trail lokte de voorbije jaren tienduizenden lopers naar Antwerpen. We zijn blij dat we op 13 oktober eenzelfde unieke ervaring kunnen aanbieden aan het steeds groeiende wandelpubliek", zegt Greg Broekmans van organisator Golazo sports. "We voorzien enkele unieke passages op plaatsen waar je normaal nooit komt. Maximaal 5.000 wandelaars worden toegelaten die op verschillende momenten zullen vertrekken".

Twee opvallende locaties voor deze eerste Alpro Urban Walk Antwerpen zijn al bekend: De prachtige Bourla Schouwburg uit 1827 en de thuisbasis van het Toneelhuis is ongetwijfeld een van de mooiste schouwburgen van ons land en enkel toegankelijk tijdens theatervoorstellingen. De Schouwburg zal op 13 oktober zijn geheimen prijsgeven aan de deelnemers van Urban Walk.

De Urban Walk, dat is ook proeven van 't stad. Bij Elixir d'Anvers kunnen de deelnemers genieten van een heerlijke kruidenlikeur na een route door de stokerij. Ook het stadsbestuur is enthousiast over het gloednieuwe wandelconcept: "Met onze sportevenementen wil de stad iedereen in beweging krijgen", zegt schepen voor sport Ludo Van Campenhout. "Tijdens de Urban Walk zullen de wandelaars de mooiste plekjes van de stad kunnen ontdekken en gezond bewegen".

GEZOND ETEN EN BEWEGING HAND IN HAND

Naast een ontdekkingstocht door de stad krijgen de wandelaars ook een uitgebreid deelnamepakket. Onderweg is er een gezond ontbijt aangeboden door Alpro: een plantaardig alternatief voor yoghurt met granola en fruit plus een koude Alpro-caffè. Daarnaast zijn er ook typische Antwerpse versnaperingen en krijgen deelnemers de Alpro Urban Walk Antwerpen koffietas & citybag. Voor titelpartner Alpro gaan gezond eten en bewegen hand in hand. "Net zoals Alpro mensen wil laten ontdekken hoe lekker plantaardige producten kunnen zijn, willen we via de Urban Walks mensen laten ontdekken hoe makkelijk het is om te bewegen. Dit partnership past perfect in onze "Make the move" campagne waar we naast voeding, de nadruk leggen op het belang van bewegen voor de gezondheid van onze consumenten", zegt Stephen Gelders, Country Director van Alpro Belux.

BEWEGING ESSENTIEEL

De Diabetesliga is het goede doel van de Alpro Urban Walk Series. En de link is duidelijk, want beweging is een essentiële pijler in zowel de preventie als de behandeling van diabetes (type 2). "Dat idee willen we samen met onze partner Sanofi promoten, want het is nog veel te weinig gekend bij het brede publiek. Bovendien, om diabetes te voorkomen moet je geen topprestaties leveren. Een matig intensieve vorm van bewegen zoals wandelen, wanneer dit dagelijks voor een halfuurtje wordt beoefend, helpt al enorm in de strijd tegen diabetes en de gevolgen ervan. Elke stap telt echt, letterlijk dan. Wie regelmatig beweegt heeft zijn bloedsuikers beter onder controle, verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, en voelt zich gewoon ook fitter, zowel fysiek als mentaal. Initiatieven zoals de Alpro Urban Walk kunnen enorm bijdragen om de bewustwording rond diabetes te verhogen en op een laagdrempelige manier mensen aan het bewegen te zetten", zegt Frederik Muylle van de Diabetesliga.