U bezoekt momenteel een oude editie van de website.

>> Klik hier om naar de huidige editie over te schakelen.

>> Sluit dit venster om op deze site te blijven.
Versnellingsoefeningen
Waarom versnellingen?
Door versnellingen in de training in te bouwen zal de loopstijl verbeteren. Versnellingen, correct uitgevoerd volgens het schema, bevorderen de loopefficiŽntie en ze optimaliseren en verbeteren het zuurstofverbruik.
Het juiste tempo van de versnellingen
Door de korte duur van de versnellingen is het niet mogelijk de hartfrequentie als maatstaf te nemen, een handig hulpmiddel is de berekening op basis van een korte test.
Ben je een gezonde gevorderde loper die naar de 10km wil trainen dan kan je op een atletiekbaan een eenvoudige inspanningstest doen. Na een uitgebreide opwarming volgt een 3' testloop. Tracht in die 3' loop zo veel mogelijk weg af te leggen.
Bepaal na de test exact de gelopen afstand in meters afgelegd in de 3' testloop. Op een atletiekbaan staan voldoende markeringen om de gelopen afstand correct te kunnen noteren. Deze afstand in meter is de basis voor de verdere berekeningen.
De afgelegde afstand in meter gedeeld door 13,714 is de afstand in meter die dient gelopen in de 15" versnelling. In de 15" jogpauze wordt ongeveer de helft van die afstand gejogd.
De afstanden voor de 30" versnelling en voor de 60" versnelling kunnen nu gemakkelijk berekend worden. Voor 30" versnelling is dit de 15" afstand maal 2 voor de 60" versnelling is dit de 15" afstand maal 4.
Tracht steeds tijdens de jogpauze over dezelfde tijdsduur als de versnellingsduur ongeveer de halve afstand van de versnelling te joggen (15" versnellen = 15" jog, 30" versnellen = 30" jog, 60" versnellen = 60" jog). Zo is het trainingseffect nog effectiever.

Praktische werkwijze voor de versnellingen:
Voorbeeld voor 50m versnellen en 25m jogpauze:
Voor een versnelling van 50m neem dan drie vaste punten telkens op 25 m afstand, versnel in ťťn richting 50m, jog 25m en versnel onmiddellijk 50m in de tegengestelde richting terug. Blijf heen en weer versnellen/joggen tot het juiste aantal herhalingen bereikt is.

Voorbeeldberekeningen voor versnellingen en bijhorende jogpauzes:

Partners Start to Run