U bezoekt momenteel een oude editie van de website.

>> Klik hier om naar de huidige editie over te schakelen.

>> Sluit dit venster om op deze site te blijven.
Twee kwartier beweegplezier voor een goede gezondheid
Vijftig procent van de Belgen beweegt te weinig. Wist je dat twee kwartier matig intensief bewegen per dag je een belangrijke gezondheidswinst oplevert?

Wat is voldoende bewegen?

Dagelijks een halfuur matig intensief bewegen is voldoende. Dit betekent dat je hartslag verhoogt tijdens het bewegen maar dat je nog gemakkelijk een gesprek kan voeren. Je bent niet buiten adem. Wandelen is hiervan een uitstekend voorbeeld. Maar ook rustig zwemmen of fietsen, de trap aflopen, in de tuin werken, de auto wassen of ruiten kuisen zijn ideale activiteiten.

Hoeveel beweging heb je dagelijks nodig?

Kinderen en jongeren tot 18 jaar hebben dagelijks een uur matig intensieve lichamelijke activiteit nodig. Daar bovenop zouden ze best nog twee keer per week aan sport doen om hun lichamelijke fitheid te verbeteren of te handhaven.

Vanaf 18 jaar is het voldoende om elke dag 30 minuten matig intensief te bewegen. Je hoeft dit niet in één keer te doen. Ook kortere activiteiten (bv. de trap nemen, een korte stevige wandeling maken, huishoudelijk werk doen) kunnen een positief effect hebben op de gezondheid, toch als ze samen minstens 30 minuten per dag in beslag nemen.
Twee kwartier beweegplezier in de praktijk
Bewegen kan overal: thuis, op weg naar je werk, op je werk, in je vrije tijd.

Thuis

- Doe je boodschappen te voet of met de fiets.
- Neem regelmatig tijd om in de tuin te werken.
- Ook poetsen, stofzuigen, de auto wassen, het gras maaien … is bewegingstijd.

Van en naar je werk

- Neem vaker de fiets om naar je werk te gaan.
- Stap een halte eerder uit de bus dan je normaal zou doen.
- Ga te voet of met de fiets naar het station.

Op je werk

- Gebruik zoveel mogelijk de trap in de plaats van de lift. - Maak een korte wandeling tijdens de middagpauze.
- Zet de printer ver genoeg zodat je moet rechtstaan om er een print uit te halen.
- Zit niet langer dan 20 minuten stil achter je bureau. Rek je af en toe eens uit.
- Ga af en toe iets te drinken halen.

In je vrije tijd

- Laat voor korte afstanden de auto in de garage staan.
- Hou een vast moment in je agenda vrij om een bewegingsactiviteit te doen.
- Zoek een familielid, vriend(in) of buur om samen te sporten.
- Maak tijd om met de (klein)kinderen te spelen of te wandelen.
- Beweeg wat terwijl je moet wachten om de kinderen van de sportclub te halen.
- Sluit aan bij een vereniging die bewegingsactiviteiten organiseert.
- Laat je afstandsbediening liggen en sta recht om te zappen.

Bron: www.cm-fit.be
Wat win je erbij?
Dagelijks voldoende bewegen verhoogt je fysiek, psychisch en sociaal welbevinden.

Fysiek

  • Je hebt minder kans om hart- en vaatziekten te ontwikkelen.
  • Je hebt minder risico op verhoogde bloeddruk.
  • Je verlaagt je totale vetgehalte in je bloed en verbetert de verhouding tussen de goede en slechte cholesterol.
  • Je spieren en botten worden sterker.
  • Je houdt langer beweeglijke en buigzame gewrichten.
  • Je weerstand vergroot waardoor je minder vatbaar bent voor infecties.
  • Je houdt je gewicht gemakkelijker onder controle.
Psychisch

  • Je kan gemakkelijker je geest ontspannen.
  • Je hebt een belangrijk hulpmiddel om stress kwijt te geraken.
  • Je slaapt beter in en je slaap is verkwikkender.
  • Je concentratie wordt groter.
  • Je krijgt een prettig gevoel.
  • Je gevoelens van neerslachtigheid of angst verminderen.
Sociaal
  • Je onderhoudt contacten met vrienden, familieleden, buren, collega's.
  • Je leert nieuwe mensen kennen die dezelfde interesses delen.
  • Je maakt deel uit van een groep of ploeg.

Bron: www.cm-fit.be

Partners Start to Run