U bezoekt momenteel een oude editie van de website.

>> Klik hier om naar de huidige editie over te schakelen.

>> Sluit dit venster om op deze site te blijven.
Tien smoezen weerlegd
Ik ben geen sportief type.

Om voldoende te bewegen hoef je echt niet sportief te zijn. Er zijn heel wat mogelijkheden om meer te bewegen in je dagelijks leven.

  • Ik ben te moe.

    Extra bewegen na een werkdag levert juist meer energie op en verfrist. Je wordt minder snel moe als je voldoende beweegt en je voelt je fitter.

  • Ik heb geen tijd.

    Je hoeft niet veel extra tijd te voorzien. Door kleine aanpassingen in je dagelijkse activiteiten stapel je heel de dag 'beweegtijd' op.

  • Ik beweeg al genoeg.

    Beweeg je echt 30 minuten per dag? Dan ben je goed bezig! Maar hoe meer je beweegt, hoe beter je je zal voelen.

  • Ik ben te dik.

    Wat meer bewegen zorgt er, samen met het aanpassen van je voeding, voor dat je gewicht kan verliezen.

  • Ik heb gezondheidsproblemen.

    Bewegen is vaak goed voor de gezondheid, ook tijdens revalidatie en herstel. Vraag je arts advies over wat je kan en mag doen.

  • Ik ben te oud.

    Oudere mensen die meer bewegen, blijven langer fit en hebben minder kans om te vallen. Ook botontkalking krijgt minder kans.

  • Bewegen is duur.

    Bewegen is veelal gratis: wandelen, tuinieren, Vaak kan je zelfs besparen door te bewegen, bv. benzine besparen door de auto thuis te laten.

  • Het is te laat om te beginnen sporten.

    Het is nooit te laat om extra te bewegen. Je zal zien: je voelt je fitter en een goede conditie zorgt ervoor dat je volop van je vrije tijd kan genieten.

  • Ik hou het toch niet vol.

    Plan bewegingsactiviteiten samen met je gezin, een vriend, collega of buur. Het is leuker en je stimuleert elkaar om vol te houden.

    Bron: www.cm-fit.be
    Tien tips om vol te houden
    1. Kies een bewegingsactiviteit die je graag doet.

    2. Kies een vaste dag en tijdstip zodat bewegen een gewoonte wordt.

    3. Plan activiteiten in het gezelschap van een familielid, vriend(in) of buur.

    4. Breng regelmatig afwisseling in de soorten bewegingsactiviteiten die je doet. Probeer eens iets nieuws uit.

    5. Stel je doelen niet te hoog. Begin met kleine veranderingen en bouw langzaam op.

    6. Hou een dagboek bij. Dit laat meteen je resultaten zien.

    7. Beloon jezelf af en toe als je je bewegingsactiviteiten hebt volgehouden.

    8. Luister naar de signalen van je lichaam. Pijn is een teken om te stoppen en medisch advies in te winnen.

    9. Een keer overslaan is niet erg. Kijk naar de resultaten op lange termijn en doe verder met je geplande activiteiten.

    10. Steek elke keer het bedrag dat je uitspaart door de auto niet te gebruiken in een spaarpotje. Spendeer dit geld aan een (sportief) uitstapje dat je graag wil doen.

    Bron: www.cm-fit.be
    Partners Start to Run