24/03HEMACO Dwars door Dendermonde09/05Abdijentocht Tongerlo-Averbode08/07The Classic (Tessenderlo)13/10HBvL Dwars door Hasselt 21/04DVV Antwerp 10 Miles & Marathon12/05Stadsloop De Gentenaar24/08GvA Dwars door Turnhout19/10Acerta Brussels Ekiden01/05Knokke 10k20/05Kortrijk Loopt08/09Jogging Ville de Namur22/12Brussels 10K Gaston Roelants 05/05Dwars door Brugge16/06Grand Jogging de Verviers des AP29/09GvA Dwars Door Mechelen2014DVV Antwerp 10 Miles & Marathon
DVV Runningtour Kalender
Wintertrainingstips
Belga
Regen, sneeuw, hagel en ijs zijn vaak niet bevorderlijk om je wekelijkse trainingsritme te handhaven. En dit terwijl jij - net zoals 50% van alle Vlamingen - je vast weer had voorgenomen om in 2014 meer te gaan bewegen.
Wij geven je hieronder enkele tips om fit de winterperiode door te komen:
  • Stel jezelf een doel: schrijf je nu alvast in voor bijvoorbeeld de DVV Antwerp 10 Miles op zondag 27 april. Met een concreet doel ben je sterker gemotiveerd om regelmatig te trainen. En dat heb je soms wel even nodig als het buiten koud en nat is.
  • Betrek ook jouw familie, vrienden, collega's bij je doel en je trainingen. Schrijf samen in en motiveer elkaar om regelmatig samen te trainen. Zo hou je het ook gezellig!
  • Zorg voor aangepaste kleding: "ademend" regenjasje, een lange broek, muts en handschoenen en aangepaste sokken houden je lekker warm en droog. Overdrijf ook niet en zorg voor laagjes: 3 dunne laagjes lopen comfortabeler dan 1 dikke laag.
  • Denk aan je veiligheid: voorzie je loopkledij van reflecterende strips en kies voor een goed verlicht parcours. Spreek af met vrienden om samen te lopen, in groep ben je beter zichtbaar.
  • Kies, zeker bij vriesweer, voor een gezapiger "wintertempo". Wie bij temperaturen onder nul en op een ijzige ondergrond net zo hard loopt als tijdens de zomertraining heeft meer kans op blessures. Maak nooit de fout je parkoerstijden van de winter te vergelijken met die van je zomertrainingen.
  • Beperk je trainingsomvang: onderzoek heeft aangetoond dat de ideale trainingsomvang tijdens de winter tussen de 40 en 60 kilometers per week ligt. Zo blijft je immuunsysteem op pijl en word je minder vaak verkouden.
  • Drink voldoende. Tijdens het lopen in de winter verliezen we bijna net zo veel vocht als in de zomer. Je transpireert immers ook bij lagere temperaturen en bovendien zorgt de droge winterlucht voor extra dehydratatie.
  • Bescherm je huid, deze heeft immers ook te lijden onder de droge winterlucht. Smeer je vooraf in met een vochtinbrengende crŤme.

in samenwerking met EnergyLab - www.energylab.be.