In het najaar is het verstandig om je weerstand te verhogen. Je bent dan immers extra vatbaar voor verkoudheden en ziektes, die je loopplannen in de war kunnen sturen...

Met een goed immuunsysteem word je minder snel ziek of verkouden tijdens de donkere, koude maanden van 't jaar. En als je het dan toch eens te pakken hebt, herstel je sneller. Om je weerstand een boost te geven, heb je geen wonderdrankjes of ingewikkelde toverformules nodig. Volg gewoon de 4 tips hieronder!

1. Slaap voldoende en las af en toe een rustpauze in. Het immuunsysteem is een zeer actief en complex proces, dat voldoende rust nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. 
2. Eet gezond en zo vers mogelijk. Zet veel groenten en fruit op je menu, die zitten boordevol vitamines en mineralen. Hier word je sterk door! Vermijd bewerkte en geraffineerde voedingsmiddelen.
3. Rook niet en vermijd overmatig drankgebruik. Af en toe een glaasje kan uiteraard geen kwaad, zeker tijdens het eindejaar. Maar geniet met mate, zoals dat geldt voor alles in het leven. Kies voor rode wijn. Die bevat reservatrol, een stof die helpt om het immuunsysteem te versterken door de aanmaak van bacteriedodende eiwitten te stimuleren.
4. Beweeg en doe aan sport, bij voorkeur in de frisse buitenlucht! Het is goed voor je bloedsomloop en versterkt je immuunsysteem. En het is gewoon ook leuk en ontspannend natuurlijk! Ga dus maar lekker lopen, het is goed voor je weerstand!