Goede loopschoenen zijn niet goedkoop en als je een béétje graag loopt, draag je ze wellicht heel vaak. Daarom is het belangrijk dat je er goed zorg voor draagt, zodat je er lekker lang loopplezier van hebt!

Loopschoenen gaan gemiddeld 700 à 800 km mee, afhankelijk van factoren zoals je lichaamsgewicht, je loopfrequentie, je voettype en het type ondergrond waarop je loopt. Om ze zo lang te kunnen dragen, moet je ze wel goed verzorgen. Als een brave huismoeder of -vader!

Deze onderhoudstips helpen je om zo lang mogelijk plezier te beleven op jouw favoriete loopschoenen:
* Modder of slijk verwijder je meteen na het lopen met een vochtige doek. Heb je geen tijd of geen zin (jaja, geef het maar toe!) om het onmiddellijk te doen? Dan kan je ze ook eerst laten drogen en het vuil er daarna afborstelen.
* Zijn je schoenen nat na een regenloopje? Haal er de zolen uit en laat ze drogen. Opgepast: leg ze niet op de verwarming (of een andere warmtebron, bv. een kachel) of in de vlakke zon. En gebruik zeker geen haardroger om ze sneller droog te krijgen! Hierdoor kunnen ze vervormen en verkleuren.
* De wasmachine is een absolute no go, hoe verleidelijk het soms ook is om jezelf er makkelijk en snel vanaf te maken... Door het water kunnen bepaalde technische eigenschappen van de schoenen aangetast worden, waardoor hun 'performance' vermindert. Bovendien kunnen ze scheuren. Idem voor de droogkast, daarin kunnen ze trouwens ook nog eens krimpen. Om nog maar te zwijgen van hoe energieverslindend de droogkast is... 


Hoe je vuile loopschoenen dan wél wast? Zo:
* Haal de zool eruit en was hem indien nodig met warm water, een beetje zeep (géén javel) en een zachte borstel of spons.
* Was vervolgens de rest van de schoen op dezelfde manier.
* Dep met een vod zo veel mogelijk water uit de binnenkant van de schoen. Stop daarna krantenpapier in de schoen om het vocht te absorberen.
* Na ongeveer twaalf uur is de schoen droog en kan je er weer lekker mee op pad... Jihaaaa! 

Tip: ga je heel vaak lopen? Dan kan het geen kwaad om te investeren in 2 paar loopschoenen. Zo kan je afwisselen en krijgen je schoenen telkens voldoende tijd om te drogen of te 'herstellen' na een loopsessie.