Een zwak gevoel na een loopsessie kan worden veroorzaakt door een verkeerde ademhalingstechniek, slechte drink- en voedingsgewoonten, je traininsopbouw of onvoldoende rust tussen je loopsessies. Deze tips helpen!

1. Oefen op je ademhaling 

Bij een slechte ademhaling worden de spieren van onvoldoende zuurstof voorzien om de training goed uit te voeren. Dat gebeurt soms als je je adem onbewust inhoudt tijdens fysieke activiteiten: als je je, tijdens een kracht- of stabiliteitsoefening bijvoorbeeld, focust op het aanspannen van je spieren en je 'vergeet' om volledig in- en uit te ademen, kan je je weleens duizelig voelen. 

Overvalt dit gevoel je na een training? Ga zitten en haal diep adem gedurende een vijftal minuutjes. Zorg dat je lang genoeg uitademt alvorens je opnieuw inademt. 

2. Eet en drink voldoende

Dehydratie en een lege maag tijdens je training kunnen een plotse daling in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. Zorg dus dat je je spieren steeds van voldoende energie voorziet. Enkele basistips

- Eet een snack of lichte maaltijd minstens twee uur voor je begint met sporten.
- Eet binnen het halfuur nadat je gestopt bent met lopen.
- Drink voldoende gedurende de hele dag. 
- Tijdens een interval- of lange training vul je je elektrolyten- en vochtreserve aan met sportdrank. 

Check zeker ook dit artikel met specifiekere hydratatie- en voedingstips tijdens lange trainingen. 

3. Neem tijd voor je cooling down 

Je training stopt niet na die laatste versnelling. Je lichaam heeft tijd nodig om af te koelen en die plotse daling in je bloedsuikerspiegel te voorkomen. Als je (plots) stopt met lopen, pompen je beenspieren niet meer voldoende bloed naar boven en blijft het meeste bloed dus in je benen Resultaat? Een licht gevoel in het hoofd. 

Die situatie vermijden? Vertraag de laatste 10 minuutjes van je trainingssessie en wandel nog even uit of doe enkele stretchoefeningen

4. Rust voldoende tussen trainingen 

Waarom voldoende herstel belangrijk is, las je hier al eerder. Je zwak voelen is vaak een teken dat je nog niet volledig hersteld bent. In zo'n situatie doe je beter fysieke activiteiten die minder belastend en intensief zijn (bv. wandelen) totdat je voldoende uitgerust bent om je trainingen te hervatten. 

Let op: als je klachten aanhouden, ga je best langs bij je huisarts.