Het glutenvrije dieet is trending, maar is het wel verstandig om zonder reden gluten te vermijden?

Het glutenvrije dieet won de laatste jaren enorm aan populariteit, doordat gluten (een bepaald eiwit dat je onder meer in granen als tarwe en rogge terugvindt) aan verschillende maag- en darmklachten gelinkt worden. Terwijl het dieet ontwikkeld werd voor mensen met een glutenintoleratie, wordt het vandaag ook frequent gevolgd door sporters. Zo bleek uit een grootschalig onderzoek dat 41% van de bevraagde atleten het glutenvrije dieet volgde. Meer dan de helft van die atleten had zelf de diagnose van 'glutenintolerantie' gesteld. 

Coeliakie

Sommige personen zijn verplicht om gluten te mijden, met name zij die lijden aan coeliakie: een auto-immuunziekte die ongewenste reacties opwekt in de dunne darm. Maar ook zij die niet aan coeliakie lijden, krijgen soms af te rekenen met een opgeblazen gevoel, buikpijn, diaree en/of constipatie: allemaal symptomen van glutengevoeligheid. Het probleem is dat dezelfde symptomen ook vaak door andere zaken getriggerd worden. 

Risico op voedingstekorten

Een recente studie, gepubliceerd in the Journal of Gastroenteology, suggereert dat bij veel personen darm- en maagklachten niet veroorzaakt worden door gluten en die dus geen neveneffecten veroorzaken. Wie een glutenvrijdieet volgt, riskeert bovendien een lagere vezelconsumptie en voedingstekorten door de eentonige glutenvrije voedingsmiddelen (die vaak ook nog eens onnodig veel smaakversterkers bevatten). 

Conclusie: tenzij je er gevoelig of intolerant voor bent, hoef je gluten niet aan de kant te schuiven. Integendeel, de beste voedingsbronnen voor lopers zijn vaak voedingsbronnen die gluten bevatten. Denk maar aan brood, granen of pasta, ... Ideale energieleveranciers om te presteren!