Wanneer en waarom je soms best even je trots opzij zet.

Of het nu op training of tijdens een wedstrijd is: opgeven doet niemand graag. Toch is het in sommige situaties beter om je loopschoenen even aan de kant te zetten en naar je lichaam te luisteren. 

1. Je bent ziek 

Tenzij je een verkoudheid hebt (waarmee je zeker kan blijven trainen), heeft het echt geen zin om te lopen als je je niet goed voelt. Wie per se die geplande training wil afwerken met het idee de bacteriën er wel 'uit te zweten', zal meer tijd nodig hebben om van de ziekte te genezen. Lange en intensieve inspanningen kunnen je weerstand nog meer verzwakken. 

2. Je bent geblesseerd 

Dat klinkt misschien logisch, maar tijdig een blessure herkennen blijkt toch niet altijd even simpel.  Een algemene regel luidt om te stoppen met lopen als je genoodzaakt bent je looppas of -houding te veranderen om zo geen pijn of last te ondervinden. 

Ook acute pijn tijdens een training of wedstrijd negeer je beter niet. Stop meteen met lopen en herneem je trainingen pas nadat de exacte oorzaak gekend en behandeld is. Een universele pijngrens bestaat niet, waardoor je zelf moet beslissen hoeveel 'pijn' aanvaardbaar is. Push jezelf niet. Een weekje niet lopen is nog altijd beter dan een overbelastingskwetsuur waarvan je enkele weken of zelf maanden moet herstellen. 

3. Je bent erg vermoeid 

Lopen als je vermoeid bent - zowel mentaal als fysiek - bezorgt je lichaam enkel maar meer stress. Uiteraard kan je na een kortere nacht je training afwerken, maar niet wanneer dat patroon gedurende een langere periode aanhoudt. Kies voor een trage training of las wat extra rust in. Besteed meer aandacht aan een evenwichtig voedingspatroon en probeer je slaapkwaliteit te verbeteren.

 4. Je bent niet hersteld 

Zware, lange loopsessies of te snel lopen tijdens je trage duurlopen leiden tot een moeizamer herstel. Zonder voldoende en kwaliteitsvolle recuperatie verminderen je loopprestaties en verhoog je het risico op blessures. Let erop dat je niet te veel opeenvolgende zware sessies afwerkt en loop je trage duurloop ook effectief aan een traag tempo. 

5. Je bent overtraind 

Aansluitend bij het vorige: wie niet voldoende rust, geraakt al snel overtraind. Vind je het moeilijk om je normale tempo al na 5 minnuten aan te houden of kan je nauwelijks nog versnellen tjidens je intervallen? Push je lichaam dan niet om iets te doen waartoe het simpelweg niet in staat is. Het ovetrainingssyndroom kan zelf de bese lopers overkomen. Ook hier luidt het advies: gun jezelf de nodige rust. Des te sneller je opnieuw je loopschoenen kan aantrekken!