Volgens wetenschappers reduceert mondwater de positieve effecten van je loopsessie.

Sporten verlaagt onze bloeddruk, wat belangrijk is om het risico op hart- en vaatziekten te beperken. Maar een recente studie van de University of Plymouth toonde aan dat antibacterieel mondwater het bloeddrukverlagende effect van sporten weleens kan reduceren. De reden? Mondwater doodt ook de goede baceteriën in je mond, terwijl die orale bacteriën belangrijk zijn voor je cardiovasculaire gezondheid. 

Uitblijven van bloeddrukverlagend effect 

Wetenschappers onderzochten het verband tussen mondbacteriën en het verlagen van de bloeddruk na fysieke inspanningen bij 23 gezonde volwassenen. Deelnemers voltooiden twee afzonderlijke trainingen op de loopband van 30 minuten en werden nadien twee uur lang gemonitord. Tijdens die twee uren, werden de deelnemers gevraagd om hun mond regelmatig te spoelen met antibacterieel mondwater of met gewoon water als placebo

Onderzoekers stelden een hogere bloeddruk vast wanneer de proefpersonen de mond spoelden met het 'echte' mondwater. De resultaten toonden aan dat het bloeddrukverlagende effect afnam met meer dan 60% tijdens het eerste uur na de trainnig en het effect van sporten op de bloeddruk zelfs volledig verdween twee uren nadien. 

De wetenschappelijke verklaring

Hoofdonderzoeker Dr. Raul Bescos: "Bloedvaten openen zich tijdens het sporten, zodat er meer stikstofdioxide in het bloed vrijkomt. Daardoor neemt de bloedtoevoer naar de spieren toe en daalt de bloeddruk. Bij de afbraak van stikstofdioxide ontstaat nitraat, dat door bacteriën in de mond dan weer wordt omgezet in nitriet - een belangrijke molecule voor een goede bloedcirculatie. Maar die nitrietwaarden stegen niet wanneer de deelnemers het antibacteriële mondwater gebruikten, waardoor het aanhoudende effect van de verlaagde bloeddruk uitbleef."

Je hoeft dat mondwater nu niet volledig te bannen, maar probeer het toch eventjes te vermijden als je net een stevige zweetsessie achter de rug hebt.