Geen tijd om uren in de fitness te spenderen, maar wil je wel graag sterkere billen? Volgens onderzoek boek je met deze oefening het meeste resultaat!

Sterke bilspieren zijn nodig om een efficiënter en sneller te lopen. Kracht- en stabilisatietrainingen kunnen daarbij helpen, maar soms heb je niet altijd evenveel tijd (of zin) in die wekelijkse krachttraining. Gelukkig kan je je bilspieren al met één bepaalde oefening versterken, want volgens The Journal of Strength and Conditioning activeert de zijwaartse beenlift je bilspieren meer dan andere. 

Hoe? 
 1. Ga op je linkerkant liggen en strek je benen uit, terwijl je steunt op je linkervoorarm.

2. Til je rechterbeen op (zo'n 45 graden). Span je buikspieren aan, houd je heupen op de grond en kijk recht voor je uit (niet naar je been!). Je maakt de oefening zwaarder door ook je heupen van de grond te tillen, zoals je dat doet bij de zijwaartse plank.

3. Laat je been opnieuw zakken en herhaal de beweging. Te simpel? Voer de oefening dan uit met een weerstandsband om je enkels.

4. Doe 15 herhalingen en wissel nadien van been. Dat is één sessie. Probeer drie keer per week 2 of 3 sessies te doen om snel resultaat te merken.