Al dat citytrippen of hiken tijdens de zomervakantie kan weleens voor vermoeide benen zorgen. Niet ideaal als je ook nog een looptraining wil afwerken.

Lang rechtop staan, al wandelend de hele stad verkennen of die berg bedwingen: als je benen bepaalde inspanningen niet gewend zijn, krijgen ze het zwaar te verduren. Deze 4 remedies verlichten de pijn en stijfheid. 

1. Ijsbad 

Een ijsbadje voor je benen kan wonderen doen: de koude vermindert namelijk opgezette benen door de microscheurtjes in je spieren te herstellen. Bovendien trekken door de koude ook je bloedvaten samen, waardoor mogelijke ontstekingen en zwellingen afnemen. 

2. Massage 

Ook al heb je geen wedstrijd gelopen, een massage is een van de efficiëntste behandelingen bij pijnlijke spieren. Door je benen te (laten) masseren, stroomt er meer bloed naar je spieren en worden afvalstoffen (zoals melkzuur) afgevoerd. Een massage zorgt er ook voor dat water en andere voedingsstoffen gemakkelijker tot bij de spiercellen raken, wat het herstelproces bevordert. 

3. RICE 

Een van de bekendste behandelingen voor vermoeide benen is 'RICE'. Een Engelse afkorting die staat voor:
- Rest: neem op tijd rust. We begrijpen dat je per se die training wil afwerken, maar overbelastingsblessures liggen op de loer. Het kan geen kwaad om je training een dag of twee uit te stellen. 
- Ice: schrikt dat ijsbad je af? Je kan ook gewoon ijs over je benen wrijven om een geljikaardig effect te bekomen. 
- Compression: steunkousen zorgen voor een betere bloedcirculatie, waardoor je dus sneller herstelt. 
- Elevation: ook je benen omhoog leggen bevordert de bloedsomloop en het transport van afvalstoffen.

4. Stretch 

Toch je loopschoenen aangetrokken? Neem de tijd om na je training een paar minuutjes te stretchen. Stretching is belangrijk om blessures te vermijden, krampen te voorkomen en je herstel te bevorderen.

Je kan ook simpele oefeningen uitvoeren om stijfheid tegen te gaan. Zo kan je je voet al zittend over een tennisbal rollen of je enkel met de wijzers van de klok meebewegen alsof je een cirkel op de vloer tekent. Die simpele oefeningen bevorderen je bloeddoorstroming al na één minuutje.