Gebrek aan motivatie tijdens de vakantieperiode? We geven je 3 redenen om die snelheid toch maar te onderhouden.

We hebben allemaal wel zo onze redenen om te lopen. Sommigen trainen misschien om hun eerste wedstrijd te lopen, anderen om zich te kwalificeren voor een grote marathon. Maar velen onder ons lopen ook gewoonweg om fit en gezond te blijven. 

Toch worden trainingsschema's vaak opgesteld met een specifiek loopdoel in gedachten. Maar wat als je nu (tijdens de vakantieperiode bijvoorbeeld) geen bepaald loopdoel voor ogen hebt? Heb je die snelheidstrainingen (intervallen, sprintjes, tempolopen,...) dan nog wel nodig? Laten we je snel van die prangende vraag verlossen: jazeker! Snelheidstrainingen blijven nuttig om blijvend in je schema te integreren. Of je nu loopt om gezond te blijven, gewicht te verliezen of je conditie te onderhouden!

Algemene gezondheid verbeteren 

Waarom? 

Door snelheidstrainingen aan je schema toe te voegen, versterk je heel wat spieren. Als je snel loopt, gebruik je bovendien andere spieren dan die je steeds gebruikt tijdens je duurloopjes. Zo versterk je ook je botten, ligamenten en gewrichten. Hoe meer je je beenspieren aanspoort sneller te lopen, hoe meer snelle spiervezels je activeert. En die maken je een explosievere loper. 

Maar versnellingen tijdens je loopsessies doen meer voor je gezondheid: ze reguleren je bloedsuikerspiegel, verhogen je energiepeil en versterken de hartspier. Zo zorgen snelheidstrainingen onder meer voor een groter slagvolume (de hoeveelheid bloed dat het hart rondpompt per hartslag). Een groter slagvolume verlaagt de hartslag, waardoor je hart efficiënter werkt. 

Gewicht verliezen 

Waarom? 

De reden voor snelheidstrainingen als je gewicht wil verliezen, is duidelijk: hoe sneller je loopt, hoe meer kilocalorieën je verbrandt. Bovendien krijgt ook je metabolisme een boost, waardoor je ook na je loopsessie kilocalorieën blijft verbranden.

Conditie onderhouden 

Waarom? 

Geen specifiek loopdoel in gedachten, maar wil je wel efficiënt blijven trainen? Dan zijn wekelijkse snelheidstrainingen niet weg te denken. Ze versterken niet enkel je spieren, maar verminderen ook het risico op blessures - op voorwaarde dat je snelheid gradueel aan je trainingsschema toevoegt. De intervallen of sprintjes zorgen ervoor dat jij sneller en efficiënter leert lopen, waardoor je ook minder moeite hebt om een bepaalde inspanning vol te houden. 

Sommige lopers verliezen hun loopmotivatie wanneer ze niet trainen voor een wedstrijd. Steeds datzelfde duurloopje en parcours lopen, helpt dan niet bepaald om die motivatie terug te vinden. De oplossing? Juist, snelheidstrainingen om je loopjes gevarieerd te houden!