Want ook in de zomermaanden kan het weleens regenen...

Maar laat dat je er vooral niet van weerhouden buiten te trainen! Lopen in de regen heeft ook zo zijn charme en voordelen. Zo krijgen je spieren niet enkel meer zuurstof dankzij de betere luchtkwaliteit, maar train je ook meteen je doorzettingsvermogen. Wanneer regen bij je volgende wedstrijd opnieuw van de partij is, kan je veel beter om met die 'mindere' weersomstandigheden. Dus geen reden om je training uit te stellen. Zeker niet met deze tips! 

1. Draag een looppetje 

Misschien draag je nooit een pet tijdens het lopen en word je niet meteen wild van het idee, maar een petje biedt wel grote voordelen bij regenweer. Zo houdt een looppet (met klepje) je gezicht droog en voorkomt het dat je voortdurend met je ogen knippert. In de zomermaanden voorzie je een petje gemaakt van luchtig materiaal met voldoende ventilatie. 

2. Draag laagjes 

Wanneer van die warmere temperaturen maar weinig te merken is, trek je best meerdere laagjes aan om je lichaam warm te houden. De belangrijkste laag bevindt zich het dichtst bij je lichaam, dus zorg ervoor dat die zeker uit goed materiaal is gemaakt: kies voor een stof dat vocht weghoudt van je huid, zoals polypropyleen, en vermijd katoen. Die stof absorbeert water, waardoor je heel wat extra gewicht moet meesleuren. Als buitenste laag kies je voor een wind- en waterbestendig jasje. Investeer in een lichtgewicht regenjasje voor warmere temperaturen. 

3. ... Maar niet te veel

Als het regent, voelt het meteen heel wat kouder aan. Een veel voorkomende fout is om meteen te veel kleren aan te trekken, terwijl je het vaak na de eerste kilometer al te warm hebt... zelfs wanneer het regent. Extra lagen helpen tegen de koude, niet om je lichaam droog te houden. Integendeel, hoe meer kleren je draagt, hoe meer vocht (en kilo's) je meesleurt. Draag kleren naargelang de temperatuur, net zoals je die zou dragen op een droge dag.

 4. Wees zichtbaar 

Kies voor een vochtbestendig jasje of vestje dat licht van kleur is met reflecterende eigenschappen. Regen betekent vaak ook een mindere zichtbaarheid voor autobestuurders, dus zorg voor iets fluorescerends - ook in het daglicht.  

5. Voorkom schuurplekken

Schuurplekken kunnen bij eender welk weer ontstaan, maar treden vaker op bij vochtige omstandigheden. Of dat nu door te zweten of regen is: een van de belangrijkste voorzorgsmaatregelen die je kan nemen, is wrijving tussen huid en kleding voorkomen. Vaseline smeren op plekken die gevoelig zijn voor wrijving (voeten, BH-lijn, tepels bij mannen, taille,...) is de meest bekende oplossing.

6. Trek natte kleding meteen uit 

Je training afgewerkt? Proficiat! Voor je jezelf meteen trakteert op een snack of de zetel opzoekt, trek je best eerst je natte kleding uit. Je lichaam en spieren koelen anders te snel af. Zorg ook dat je schoenen goed drogen: maak ze proper (gebruik een vodje, maar stop ze niet in de wasmachine) en versnel het droogproces door er krantenpapier in te steken.