Als de wetenschap het zegt...

In chocolade zitten twee belangrijke voedingsstoffen die bijdragen aan je loopprestatie: antioxidanten en koolhydraten. Die koolhydraten (suikers) vind je terug in alle drie de varianten (wit, melk, puur). Wie liever geen overdaad aan suikers opneemt, kiest toch best voor de pure variant. Die bevat het minste suiker én de meeste antioxidanten. Maar er zijn meer voordelen van pure chocolade, met name op je loopprestaties. Niet overtuigd? Wetenschappelijke studies leveren bewijsmateriaal. Zo draagt pure chocolade bij tot:

Een grotere aerobe capaciteit 
Een studie toonde aan dat het consumeren van chocolade je VO2-max (de maximale hoeveelheid zuurstof die je per minuut kan opnemen) verhoogt. Wanneer inactieve personen dagelijks 20 gram pure chocolade gedurende drie maand consumeerden, steeg hun VO2-max met maar liefst 17%. De onderzoekers verklaarden dit effect aan de hand van 'epicatechin', een flavonoïde in cacao, die ervoor zorgt dat de mitochondriën (de energieproducenten van je cellen) efficiënter werken. 

Minder ontstekingen 
De eerder vermelde antioxidanten in cacao, de zogenaamde flavonoïden, helpen ontstekingen verminderen. Niet onbelangrijk als je weet dat sporten acute ontstekingen in spieren en gewichten kan veroorzaken. Een stukje chocolade voor of na je training kan die ontsteking en lichte pijn reduceren. 

Een beter humeur 
Er is een reden waarom chocolade je zo'n gelukzalig gevoel geeft. Cacao bevat namelijk het feelgood-stofje serotonine. Hoe hoger het cacaogehalte in je chocolade, hoe meer serotonine die levert. Een andere studie toonde recent nog aan dat de personen die twee dagen pure chocolade aten tot wel 70% minder symptomen van depressie vertoonden dan zij die geen chocolade aten. Daarnaast is het ook gewoon goed voor de moraal om je af en toe eens te 'trakteren' na een loopsessie. Je hebt het verdiend!

Een beter uithoudingsvermogen 
De cafeïne, aanwezig in pure chocolade, kan er weleens voor zorgen dat je die loopsessies langer volhoudt. Een onderzoek, gepubliceerd in Sports Medicine, toonde aan dat cafeïne zowel je kracht als uithoudingsvermogen verbetert. Meer nog: wie cafeïne samen met koolhydraten consumeert, bevordert het herstel. En laat chocolade nu net die twee spierherstellers bevatten... .

Dat gezegd zijnde: houd je chocoladeconsumptie binnen de perken. Chocolade bevat namelijk ook aardig wat vet. Maar een stukje pure chocolade af en toe moet zeker eens kunnen. Al is het maar voor de moraal... Of om je prestaties te verbeteren!