Je hebt weer een stevige zweetsessie achter de rug. Dan moet je wel aardig wat kilocalorieën verbrand hebben, toch?

Het effect van zweten op je gewicht is niet zo eenduidig. Het klopt dat je door te zweten gewicht verliest. In eerste instantie dan toch. Het verschil in gewicht voor en na je loopsessie wordt namelijk veroorzaakt door vochtverlies. Verlies je een liter aan vocht? Dan weeg je ook een kilogram minder op de weegschaal. Die kilogram komt er snel weer bij wanneer je je vochtpeil opnieuw aanvult (wat uiteraard de bedoeling is om uitdroging te voorkomen!). 

Wel is het zo dat wanneer je lichaamstemperatuur stijgt, ook je stofwisseling een boost krijgt. En die verhoogde stofwisseling draagt wél bij tot het verbranden van kilocalorieën, maar zweet an sich dus niet. 

Meer zweten betekent dus niet dat je harder en beter traint? 

Je zweetverlies is inderdaad niet de beste graadmeter van een zware en goede training. Verschillende factoren, zoals geslacht, leeftijd en lichaamsgewicht, spelen ook een rol in de mate dat iemand zweet: zo zweten mannen over het algemeen meer dan vrouwen, jongeren meer dan ouderen en struisere mensen meer dan lichtgewichten. 

En ook deze factoren spelen een rol in jouw zweetproductie: 

- De omgeving: uiteraard verlies je meer zweet bij warm dan bij koud weer. Dat spreekt voor zich. Maar ook in een omgeving met een hoge luchtvochtigheid zweet je sneller en meer. 

- Acclimatisatie: na een tijdje went je lichaam aan warme temperaturen. Je verkoelingssysteem past zich na verloop van tijd aan, waardoor je de hitte beter tolereert en minder zweet nodig hebt om af te koelen. 

- Je conditie: als laatste bepaalt ook je vormpeil je zweetverlies. Misschien wat verrassend, maar lopers die fysiek in orde zijn, zweten meer dan zij die al een tijdje aan de kant staan. Dat komt namelijk doordat het lichaam efficiënter omgaat met warmte en die sneller afvoert door, inderdaad, te zweten.

Dus nee, de mate waarin je zweet hangt niet rechtstreeks samen met gewichtsverlies. Al is het soms wel zo dat zweet vaak het gevolg is van een stevige training... En die training draagt natuurlijk wel bij tot een strakkere buik.