Je bent helemaal klaar voor de zomer! Of toch bijna, want je wil die laatste winterkilo's graag nog kwijtspelen voor je naar het strand trekt. Geen paniek als je iets te lang hebt stilgezeten. Want met de juiste aanpak is het nooit te laat om iets aan je fitheid én die strakkere buik te doen.

De zomer komt eraan en dat is voor velen hét teken om gewicht te verliezen. Wees gerust, hier lees je niets over crashdiëten: die zijn op lange termijn niet houdbaar en zeker niet gezond! Wij leggen wel uit hoe je verantwoord gewicht verliest, zonder dat er extreme work-outs of diëten aan te pas komen.
Wil je afvallen? Zorg dan voor een negatieve energiebalans. Dat betekent dat je simpelweg meer kilocalorieën verbruikt dan opneemt. Maar let op, om een jojo-effect én negatieve impact op je loopprestaties te vermijden, beperk je je calorie-inname beter niet tot een minimum. Wie te weinig eet, verliest naast vet ook spiermassa en dat is niet de bedoeling. Focus ook niet alleen op minder kilocalorieën: met sporten bereik je die negatieve energiebalans sneller.

Rustig vs. HIIT

Voor je nu elke dag een intervaltraining inlast of twee fitnessessies achter elkaar afwerkt om snel resultaat te zien, besef je maar beter dat harder trainen niet per se een beter resultaat oplevert. Elke dag intensief sporten leidt in het begin misschien tot gewichtsverlies, maar op termijn ook tot demotivatie en overbelastingsblessures. Bovendien hoef je niet altijd in het rood te gaan om kilo's kwijt te spelen. Integendeel, dé manier om je vetverbranding aan te spreken? Juist: lange duurlopen met een lage intensiteit! Bij de zogenaamde LSD-trainingen loop je niet boven de 70-75% van je maximale hartslag, zodat je lichaam al na een halfuurtje vetten verbrandt. Het bekende 'vetloopje' sluit daarbij aan: door nuchter te lopen (je 'koolhydraattank' is na een slaapperiode leeg), gebruikt je lichaam sneller vet als brandstof.

Het volledige artikel lees je in ons magazine (nu in de winkel) of hier digitaal.