Geen fan van lange duurlopen? Goed nieuws: er zijn alternatieven. Slecht nieuws. "Besef dat je je lange duurtrainingen niet zonder gevolgen uit je schema kan schrappen", aldus Energy Lab-coach Thijs Dekiere.

Energy Lab-coach Thijs Dekiere: "Wie een looptraining wil vervangen, kan bij vier alternatieve sporten terecht. De eerste: fietsen. Om het trainingseffect van een duurloop te benaderen, moet je ongeveer anderhalf tot twee keer zo lang fietsen. Bij een rustige fietstraining ligt je hartslag gemiddeld 10 tot 15 slagen lager dan bij een lsd-loopje (long slow distance), omdat de zwaartekracht en het grondcontact tijdens je looptraining een veel grotere impact op je lichaam hebben. De belasting ligt bij lopen dus heel wat hoger."

Thijs haalt in ons magazine nog enkele alternatieven aan, en nuanceert meteen ook het idee dat je zomaar een lange duurloop door een alternatieve training kan vervangen: "Met een fiets-, zwem-, aquajogging- of Elliptigotraining kan je perfect een herstelloopje vervangen, omdat je je lichaam cardiovasculair aan het werk zet, terwijl je de belasting voor een groot deel wegneemt. Wie een marathon op het oog heeft, moet stapsgewijs de belasting op de pezen en gewrichten verhogen. En dat kan bijna alleen met een duurloop."

Het volledige artikel lees je in ons magazine (nu in de winkel) of hier digitaal.