Zin om je te wagen aan trails? Wij hadden voor een van de vorige uitgaves van ons magazine een gesprek met de ervaren West-Vlaamse trailrunner Thomas Beirnaert. Hier lees je zijn 8 tips.

1. Kijk goed uit je doppen

"Mijn eerste tip is er eentje vol zelfspot. Vorig jaar leerde ik tijdens de Crêtes de Spa, dat traillopen veel meer is dan gewoon lopen. Je moet onderweg ook goed uit je doppen kijken, want anders raak je van het parcours af. En dat is precies wat me vorig jaar overkwam. Op het moment dat ik jacht begon te maken op de leider, miste ik een pijltje en een bevoorrading. Zonde dat ik niet in de uitslag werd opgenomen, maar wel eerlijk."

2. Train zo gevarieerd mogelijk

"Lange duurlopen zijn natuurlijk de basis voor het ultrawerk. Toch doe je er goed aan om in alle hartslagzones te trainen. Zelf loop ik tempo's tussen 12 en 22 km/u. Op de piste doe ik kwaliteitstrainingen zoals reeksen van 400, 800 en 1.500 m. Maar ... ik doe ook lange duurlopen van 3 tot soms 6 uur."

3. Kies voor het snelle voetenwerk tijdens de afdalingen

"Tijdens technische afdalingen neem je het best kleinere pasjes en probeer je zo licht mogelijk contact te maken met de grond. Afdalen is ook en vooral een kwestie van vertrouwen. Vorig jaar ben ik tijdens La Bouillonnante zwaar tegen de grond gegaan met toch een serieuze blessure als gevolg. Eens weer hersteld, merkte ik dat mijn vertrouwen door die valpartij toch een deuk heeft gekregen."

4. Doseer tijdens de beklimmingen

"Recreatieve traillopers moeten op de steilere passages durven te wandelen. Voor de klassementslopers ligt dat een beetje anders. Tijdens trailwedstrijden in de Ardennen probeer ik overal te lopen, omdat ik op die manier vaak het verschil kan maken. Maar in het hooggebergte is dat zelfmoord. Zelfs trailicoon Kilian Jornet stapt meer dan hij loopt."

5. Kleed je in laagjes

"De kledingkeuze is heel persoonlijk. Bij de start heb je het vaak koud, terwijl na amper enkele kilometers de stoom al uit je oren komt. Zelf kleed ik me daarom altijd in laagjes. Een laagje is snel aan- of uitgetrokken en in de rugzak neemt een shirtje uiteindelijk niet zoveel plaats in."

6. Heb aandacht voor voeding

"Ik geloof sterk in het belang van de juiste voeding. Zowel voor, tijdens als na de inspanning. Zeker bij zonnig en warm weer maakt de energiebevoorrading vaak het verschil tussen winst en verlies. Neem dus zeker de tijd om op de bevoorradingsposten je reserves aan te vullen."

7. Recupereer voldoende

"Ik heb onlangs deelgenomen aan de Trail du Mont, een wedstrijd over 30 km. De dag erna recupereerde ik actief door een uurtje tegen een gezapig tempo los te lopen. Daarna heb ik de normale trainingen snel hervat. Na een lastige wedstrijd neem ik wel enkele dagen volledige rust."

8. Geniet onderweg

"Tot slot misschien wel de allerbelangrijkste tip. Geniet met al je zintuigen! Ik heb vroeger stadsmarathons gelopen en dan kijk je elke kilometer of je wel de geplande tussentijd hebt gehaald. Van de omgeving merk je niets en met de andere lopers wissel je nauwelijks een woord. Tijdens trailwedstrijden is dat helemaal anders. Meestal lopen we al vrij snel na de start in een groepje met vaak bekende gezichten ertussen. We babbelen dan over andere wedstrijden en over voeding en materiaal. Wanneer in de finale de posities definitief vastliggen, durf ik weleens te stoppen om een foto te nemen."