Bij onze zuiderburen heeft Decathlon de voorbije week nogal wat publiciteit vergaard. Met dank aan een bekend kledingstuk.

Tegenwoordig gebeurt het wel vaker op Twitter: een persoon vraagt aan een bepaald merk hoeveel retweets er nodig zijn om iets van het merk in kwestie gedaan te krijgen. Zo komt er binnenkort in ons land een F.C. De Kampioenen-marathon in de bioscoopzalen. Een soortgelijk iets speelde zich af in Frankrijk, maar dan met een joggingbroek van Decathlon.

In 1985 bracht de winkelketen de broek JOG85 uit. Recent stelde iemand op Twitter de vraag hoeveel retweets er nodig waren om de iconische joggingbroek weer in omloop te brengen. 10.000, was het antwoord. Maar de broek bleek veel populairder te zijn dan Decathlon vermoedde, want uiteindelijk volgden er meer dan 30.000 retweets.

Belofte maakt schuld, en dus bood Decathlon de broek opnieuw aan. Weliswaar in een beperkte uitgave van 1000 stuks. Op woensdag 13 februari, om 13 uur, was het zover. Dertig seconden later lag de site van Decathlon plat. Op dat moment waren er drie keer zoveel bezoekers op de site dan de hoogste piek die Decathlon ooit geregistreerd had. Overbodig te zeggen dat de 1000 stuks haast rapper de deur uit waren dan de tickets voor Tomorrowland.

Wie geen broek bemachtigd heeft, kan altijd proberen om er op diverse tweedehandssites eentje op de kop te tikken. Alleen: de broek kostte bij Decathlon 20 euro. Wij zagen op bepaalde websites aanbiedingen verschijnen waarbij de broek een prijskaartje van bijna 2000 euro had.