De 'uiteinden' van ons lichaam koelen tijdens koude looptrainingen het snelst af. Om je hoofd te beschermen, draag je een muts of een haarband, je voeten hou je warm in aangepaste sokken en je handen verwen je met handschoenen. Die laatsten voldoen het best aan volgende eigenschappen.

1. Niet te dik

Die dikke skihandschoenen zien er in de winter misschien aanlokkelijk uit, maar voor je looptrainingen laat je ze beter links liggen. Net als de rest van je lichaam warmen je handen tijdens het lopen al na enkele minuten op. Ga dus liever voor iets dunnere, zweetafvoerende handschoenen, eventueel met delen in meshmateriaal, om je handen voldoende ademruimte te geven. Ben je een echte koukleum? Dan verbieden we je uiteraard niet om een gewatteerd exemplaar aan te trekken.

2. Fingerspitzengef├╝hl

Het is een hele uitdaging om het scherm van je smartphone met handschoenen aan te bedienen. Maar ook daarvoor bestaat een oplossing: 'tactiele' handschoenen met extra grip op duim en wijsvinger. Zo kan je je smartphone blijven gebruiken, zonder risico op bevroren vingers. Zijn je handschoenen daarnaast ook niet te dik (zie tip 1), dan blijft ook de bediening van je gps-horloge gewoon binnen handbereik.

Het volledige artikel lees je in ons januarinummer (nu in de winkel), of hier digitaal.