De opwarming! Veel lopers beschouwen dat als een noodzakelijk kwaad. Maar het is wel belangrijk. Wil je de opwarming niet buiten doen? Dan kan je deze warming-up eens proberen.

Touwtjespringen is - net als lopen - een gewichtsdragende activiteit waarbij je je botten stimuleert om extra botmassa aan te maken. Verder train je de veerkracht in je benen en de kracht in je enkels en voeten. Lopen en touwtjespringen zijn een full body work-out. Warmlopen kan je dus perfect vervangen door touwtjespringen binnenshuis. Na een korte sessie van tien minuten is je lichaam helemaal klaar voor een looptraining in de kou. Touwtjespringen is even eenvoudig als efficiënt. Wie rekening houdt met onderstaande tips heeft de juiste techniek onder de knie.

* Bepaal de lengte van je touw. Sta met je voeten in het midden van het touw en laat de uiteinden tot je oksels komen.

* Spring niet te hoog.

* Hou je knieën licht gebogen.

* Spring op je voorvoet.

* Hou je ellebogen gebogen.

* Trek je schouderbladen naar elkaar toe, zodat je met je bovenlichaam goed rechtop blijft.

* Maak de beweging met het touw vanuit je pols en niet vanuit je arm.

In ons januarinummer (nu in de winkel) lees je het volledige artikel over winterse opwarming. Onder meer over de duur, het nut, meer oefeningen, ...