Geen zin om je loopschoenen aan te trekken, omdat het té koud is? Je bent niet de enige die in de wintermaanden wat extra motivatie nodig heeft. Toch hebben die 'wintertrainingen' talrijke voordelen. Wij sommen er graag enkele op. Hup, naar buiten, en weg met die motivatiedip!

1. Je loopt sneller

Hoewel die extra kleding bij koude temperaturen niet ideaal is, presteren lopers beter in koude dan in warme omstandigheden. In een onderzoek naar de impact van omgevingsfactoren op marathonprestaties zetten lopers de beste tijden neer als de temperatuur rond de 7°C schommelde. Bij strenge kou (-5°C) nam hun snelheid minder fel af dan bij grotere warmte (25°C). In het eerste geval hadden de lopers 4% prestatieverlies. Bij warmte nam dat percentage toe: 8% bij mannen, tot 13% bij vrouwen. Oververhitting is dan ook een van de voornaamste factoren die roet in je eten gooit.

Bij warmte werkt je lichaam harder om je bloed naar de huid te pompen. Daardoor zweet je en koelt je lichaam af. De energie die 's zomers naar deze temperatuurregeling gaat, kan je in de winter dus handig gebruiken voor die extra kilometer of versnelling! Zorg er wel voor dat je goed opgewarmd bent en gepaste kleding draagt. Je loopoutfit moet het teveel aan warmte afvoeren, zonder dat je lichaam daarbij afkoelt. Tip: je verliest de meeste warmte via je hoofd en handen, dus draag een muts of buff en handschoenen.