De feestdagen komen nu wel héél dichtbij! Met onze tips slaag je erin om ze gezond en fit door te komen, zonder extra kilo's (én schuldgevoelens) achteraf!

Wie 'feestdagen' zegt, denkt automatisch aan copieuze maaltijden, véél hapjes, rijkelijke hoeveelheden drank, onweerstaanbare dessertjes die je naam lijken te scanderen, en ga zo maar verder... Uiteraard mag je genieten, het zijn feesten voor iets! Maar als je je gezonde levensstijl niet te veel in het gedrang wil laten komen en na 1 januari nog in je loopbroek wil passen, lees je best even de 6 tips hieronder.

1. Honger jezelf niet uit
Vertrek nooit, never, jamais met honger of een lege maag naar een feest. Eet overdag gewoon wat je anders eet. Doe zo normaal mogelijk. Zo vermijd je dat je uitgehongerd op een feestje aankomt en je meteen stort op alles wat enigszins eetbaar is... Want inderdaad: dat leidt tot niet veel goeds.


2. Hou je in tijdens het aperitief
We wéten het wel hoor: apéro-time is supergezellig en hapjes zijn meestal niet zo groot. Maar als je van alle hapjes eens proeft en een paar aperitiefjes naar binnen kiepert, heb je al genoeg voor je aan het hoofdgerecht begint. Om van het dessert nog maar te zwijgen! Wees slim en hou je een beetje in tijdens het aperitief. Goed begonnen is half gewonnen!

3. Blijf van de broodjes en de koekjes af
Liggen de broodjes op tafel zo verleidelijk naar je te lonken? Wees sterk en weersta eraan... Ze gaan inderdaad vlotjes binnen wanneer je honger hebt (daarom moet je dus zorgen dat je niet met honger naar een feest gaat!). Maar voor je het weet heb je er een aantal opgesmuld. Ook koekjes bij de koffie zijn valkuilen. Eentje mag natuurlijk wel, maar ook hier geldt: alles met mate!

4. Let op met alcohol
Iedereen weet dat alcohol geen enkele toegevoegde waarde levert voor je lichaam. Uiteraard mag je genieten van één glas of iets meer (zorg dan natuurlijk wel dat je een BOB hebt!). Maar ken je grenzen. Denk aan de volgende dag: je wilt toch niet met een kater op de bank liggen, compleet uitgeteld? Bovendien bevatten alcoholische drankjes veel calorieën. Gezonder en fitter word je er écht niet van...

5. Water, water, water!
Veel water drinken is iets wat je dagelijks moet doen. Zeker tijdens de feestdagen! Water helpt om afvalstoffen uit je lichaam af te voeren. Het verkleint ook je hongergevoel. Zorg dat het water altijd dicht bij je staat aan tafel. Tip: stel jezelf aan als BOB om je medefeestvierders veilig thuis te brengen. Zo scoor je extra punten bij hen!

6. Durf neen te zeggen
Vind je het soms vervelend dat je op een feest overladen wordt met eten en drank terwijl je eigenlijk genoeg hebt? Wees eerlijk en vraag een kleine portie. Durf gerust ook neen te zeggen. Je hoeft jezelf tenslotte niet ziek te eten (of te drinken). Wees uiteraard wel beleefd wanneer je weigert.

Fijne feestdagen!