De donkerste dagen van het jaar naderen met rasse schreden. Voor veel lopers betekent dat: trainen voor de zon opkomt, of na het werk, als het pikdonker is. Met onze tips hou je het ook tijdens die donkere looptrainingen veilig.

In ons novembernummer (nu in de winkels) vind je 9 tips om veilig te lopen in het donker. Wij delen er hieronder alvast 2.

1. Schakel Big Brother in

Doe je route uit de doeken bij je partner, buren, ouders of vrienden en schat in hoelang je ongeveer onderweg bent. Optie twee: verklap je realtimelocatie aan de hand van een app. Bij Strava zet je daarvoor een 'beacon' aan. Bij Google Maps klik je op 'locatie delen' en dan op 'aan de slag'. En in de app Glympse duid je een contactpersoon of WhatsApp-groep aan die je locatie live kan volgen. Goed om aan te denken: vertrek altijd met een volledig opgeladen smartphone. De gps vreet je batterij leeg.

2. Regen is je grootste vijand

Lopers zijn niet van suiker, maar wie regelmatig aan het stuur van een auto zit, weet dat de zichtbaarheid tijdens een regenbui tot een minimum beperkt is. Let daarom extra op als je in het donker én in de regen naar buiten trekt. Een fluorescerend regenjasje is een goede start, maar versier je ook met waterbestendige lampjes. Erbij lopen als een kerstboom is helemaal geoorloofd. Alles voor de veiligheid, zeker?

De andere tips lees je in ons magazine, of hier digitaal.