Later finishen dan een collega, maar eigenlijk toch beter gepresteerd hebben: het kan! Met dank aan Age Grading.

Als we chrono's met elkaar vergelijken, dan kijken we meestal naar de 'naakte' cijfers. Bijvoorbeeld: jij liep als 30-jarige man de AG Antwerp Marathon in 3u35', jouw 40-jarige vrouwelijke collega finishte in diezelfde wedstrijd in 3u45'. Conclusie: jij hebt beter gepresteerd. Maar is dat ook zo als we Age Grading erop loslaten?

Age Grading geeft een beter inzicht in hoe jouw tijd zich verhoudt tot die van mensen van het andere geslacht en een andere leeftijd. Om je Age Grading-score te berekenen, heb je uiteraard jouw chrono nodig en de wereldrecordtijd die op die afstand is neergezet door iemand van hetzelfde geslacht en leeftijd. Vind je niet meteen een wereldrecord voor iemand van jouw leeftijd en geslacht op een bepaalde afstand, dan vind je op het internet zeker ergens een schatting. En je kan altijd deze calculator gebruiken van Master Athletics.

Berekening

Om de Age Grading-score zelf te berekenen, deel je de wereldrecordtijd die je gevonden hebt door jouw tijd. Dat getal vermenigvuldig je met 100, waarna je je score kent. Hoe dichter bij de 100, hoe beter je gepresteerd hebt. Stel dat we er even van uitgaan dat het marathonrecord bij de 30-jarige mannen op 2u15' staat, en dat van de 40-jarige vrouwen op 2u35'.

Voor de tijd van de man in bovenstaand voorbeeld komen we dan uit op 135 (minuten) / 215 (minuten). Vermenigvuldigen we dat met 100, krijgen we een score van 62,8. Voor de tijd van de vrouw in bovenstaand voorbeeld komen we uit op 155 (minuten) / 225 (minuten). Vermenigvuldigen we dat met 100, komen we uit op 68,8. Conclusie: hoewel de vrouw in bovenstaand voorbeeld later over de finish kwam, heeft ze volgens de Age Grading-score eigenlijk een betere prestatie neergezet dan haar mannelijke collega. Haal de resultaten van de laatste wedstrijden maar weer boven met je collega's en vrienden. De vergelijkingen kunnen opnieuw beginnen!