Elke tweede vrijdag van oktober wordt de Internationale Dag van het Ei gevierd. Daarom zetten we vandaag het ei volop in de spotlights. Voor jou als loper hebben eitjes tal van gezondheidsvoordelen. It's time to get egg-cited!

Bakken of koken. Er pannenkoeken, een cake of overheerlijk gebak van maken. Verwerken in een frisse salade of er een knapperig broodje mee beleggen... Je kan zoveel doen met een simpel ei. Behalve enorm veelzijdig zijn eieren lekker, voedzaam, gezond én goedkoop. Wat wil een mens eigenlijk nog meer?

Om al die redenen is de tweede vrijdag van oktober, vandaag dus, uitgeroepen tot Internationale Dag van het Ei. De perfecte gelegenheid om 5 gezondheidsvoordelen van eieren in de kijker te plaatsen!

1. Uitstekende bron van eiwitten
Een binnenkoppertje, we weten het: een ei zit barstensvol eiwitten. Die heeft je lichaam nodig om spieren op te bouwen, je bloeddruk onder controle te houden en je botten te versterken. Allemaal zeer belangrijk voor een loper! Eiwitrijke voedingsmiddelen geven je bovendien lang een verzadigd gevoel. Zo vermijd je dat je begint te eten 'van de goesting'. Want we weten allemaal dat dat meestal tot niet veel goeds leidt...

2. Vitaminebommetje
Eieren zijn regelrechte vitaminebommetjes! Ze zijn rijk aan (hou je vast hé...) vitamine A, B2, B5, B6, B9, B12, D, E en K. Daarnaast zijn ze een goede bron van foliumzuur, wat medeverantwoordelijk is voor de groei en goede werking van je lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Al die fantastische vitamines zitten voornamelijk in de eierdooier.

3. Boordevol goede vetten
Eieren zijn rijk aan gezonde vetten. Om een flauwe woordspeling te gebruiken: ze zijn 'vet gezond'! Ze bevatten veel omega-3 vetzuren, die essentieel zijn voor je lichaam. Ze helpen tegen hart- en vaatziekten, houden je spieren en gewrichten gezond en bevorderen het zicht. Je lichaam kan zelf geen omega-3 aanmaken dus je moét het uit je voeding halen. Laat dus maar komen, dat smakelijke omeletje!

4. Een boost voor je brein
Eén ei bevat zo'n 20% van de Dagelijkse Aanbevolen Hoeveelheid choline. Deze stof hebben je hersenen nodig om optimaal te functioneren. Het is ook goed voor de werking van je zenuwstelsel. Veel mensen hebben een tekort aan choline, vaak zonder het goed en wel te beseffen. Door af en toe een eitje op het menu te zetten, doe je je brein dus veel plezier! Choline werkt trouwens ook ontstekingswerend, een extra voordeel.

5. Eieren bevorderen je immuunsysteem
Eieren zijn rijk aan ijzer. Hierdoor dragen ze bij aan de werking van je immuunsysteem én bevorderen ze de productie van rode bloedcellen. Die heb je broodnodig om zuurstof door je hele lichaam te transporteren, naar al je spieren en organen. Superbelangrijk voor een loper!

Hoeveel eitjes per week?
Over hoeveel eieren je nu eigenlijk mag eten, bestaan uiteenlopende meningen. Volgens de laatste onderzoeken ligt de grens op 1 à 2 eieren per dag en 7 à 12 eieren per week. Aan mensen met diabetes en hart- en vaatziekten wordt aangeraden om minder eieren te eten, namelijk niet meer dan 3 volledige eieren per week. Meer eiwit mag wel want dit bevat geen vetten, die zitten in de dooier.