Ook je voeten zien af van de warmte. Brits podoloog Dr. Bharti Rajput deelt haar 5 tips om jouw voeten de zomer door te helpen.

1. Investeer in een goed paar loopschoenen

Dat ligt voor de hand, maar toch dragen veel lopers hun schoenen te lang door tot ze helemaal versleten zijn. In de zomer zetten onze voeten door de hitte meer uit, dus die schoenen die je in de winter droeg, kunnen nu weleens gekneld aanvoelen. Vervang je schoenen rond de 800 afgelegde kilometers en hou rekening met volgend gegeven: hoe vaker per week je ze gebruikt, hoe sneller ze aan vervanging toe zijn. De Britse voetexpert raadt dan ook aan om te investeren in twee paar schoenen, zodat je kan afwisselen.

2. Verzorg je teennagels

Als je teennagels te lang zijn, loop je een groter risico op blaren en beschadigde nagels. Door de hogere temperaturen en het extra zweten worden ze sneller gekwetst of blauw, waardoor ze zelfs kunnen uitvallen. In de zomer groeien je nagels ook sneller, dus geef ze een wekelijkse knipbeurt. .

3. Kalmeer en verzacht je voeten

"Verzorgde voeten draaien niet enkel om esthetiek", aldus Raiput. Harde huid vergroot het risico op blaren na een lange trainingsessie. Gebruik een eeltvijl en hydraterende voetcrème. En natuurlijk kan een pedicure - door jezelf of een specialist - hulp bieden.

4. Vermijd infecties

Iedereen kan een zgn. 'atletenvoet' krijgen, maar het risico op dergelijke infectie is groter bij sporters. De atletenvoet - ook wel gekend als zwemmerseczeem of simpelweg voetschimmel - veroorzaakt schilfering, jeuk en blaren. Vermijd rechstreeks contact met publieke vloeren. "Draag bijvoorbeeld slippers bij het douchen op je sportclub", tipt Rajput.

Voetschimmels, zoals de ateltenvoet, planten zich het best voort in vochtige en donkere plekken en veroorzaken onder meer droge en gebarsten huid. Hiernaast bezorgen ze je ook andere symptomen als stinkvoeten. Een goede voethygiëne is dus essentieel. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van een zalf die bifonazole bevat: een substantie die effectief is in de behandeling van huidschimmels en jeuk en roodheid bestrijdt.

5. Bescherm je voeten tegen blaren

Blaren ontstaan door de wrijving tussen je voet en schoen of kous. Zorg daarom voor een goedpassende schoen, die niet te klein of te groot is. Draag bij voorkeur sport- en liefst geen katoenen kousen. Die stof houdt namelijk vocht vast. Eens het kwaad al geschied is, hangt de behandeling af van de grootte van de blaar: kleine blaren laat je best drogen (eventueel met een pleister erop om de wonde niet opnieuw te openen). Grotere blaren prik je best door, maar zorg er dan voor dat je handen proper zijn en je een steriele naald gebruikt. Eens het vocht eruit is, leg je een verband op de wonde, zodat bacteriën buiten blijven.

Met vorige tips hou je je voeten proper en gezond, zodat jij je beste 'voetje' kan voorzetten!