Vakantie, heerlijk!Maar stop jij je loopgerief ook in je reiskoffer? Met onze tips maak je er een sportieve vakantie van!

DO! Neem je gsm mee!

Op onbekend terrein kan je al eens verloren lopen. Zorg er dan ook voor dat je je gsm altijd bij de hand hebt, zo kan je een hulplijn bellen als je de weg naar het hotel niet meer weet. Passeer je tijdens je trainingstocht op een prachtig strand of een mooi stukje natuur? Dan laat je smartphone ook nog eens toe om dat moment te vereeuwigen met een selfie.

DO! Loop een wedstrijd!

Ook op vakantie kan je weleens een competitieprikkel gebruiken. Trek daarom je stoute schoenen aan en schrijf je in voor een plaatselijke loopwedstrijd! Het bespaart je de moeite om zelf een parcours uit te stippelen en je ontdekt je vakantiebestemming meteen op een volledig andere manier! Je zal merken dat het er op een buitenlandse wedstrijd vaak helemaal anders aan toe gaat dan thuis.

DO! Denk aan de jetlag!

Het overschrijden van verschillende tijdzones is nefast voor je bioritme. Dit kan je gedeeltelijk verhelpen door in de dagen voor je vertrek een maximaal aantal uren slaap in acht te nemen. In aanloop naar je vakantie is het een goed idee om op het tijdstip te trainen waarop je dat ook in het buitenland zal doen. Het is verder aan te raden om het ritme van je locatie aan te nemen. Kom je in het midden van de nacht aan? Ga dan meteen slapen en sta op tijd op!

DO! Zorg voor een beloning!

Eerlijk is eerlijk: we hebben het allemaal weleens moeilijk om de loopschoenen aan te trekken eens de vakantiemodus op staat. Bepaal daarom op voorhand je beloning! Dat kan een frisse duik in de zee zijn of een traktatie op een plaatselijke lekkernij.

DON'T! Laat je verrassen!

Het kan leuk zijn om je in een avontuur te storten en je te laten verrassen door wat je vakantiebestemming je te bieden heeft. Maar om goed te kunnen trainen op vakantie, is het handig als je al een beetje research gedaan hebt. Laat je niet verrassen door het klimaat en zorg dat je gepaste kledij in je koffer hebt zitten. Je kan op voorhand met Google Street View ook al een leuk traject uitstippelen. Ter plekke kan je daarvoor ook altijd te rade gaan in het hotel, bij plaatselijke lopers, ...

DON'T! Laat je (compleet) gaan!

Ons zal je zeker niet horen verkondigen dat je op vakantie als een pater moet leven, maar laat je ook weer niet helemaal gaan! Wie al eens met een kater gelopen heeft, weet dat dat geen goed idee is. Drink na het lopen ook altijd eerst een hersteldrank vooraleer je een alcoholische consumptie nuttigt.

DON'T! Loop!

Ja, je leest het goed: overweeg om je loopschoenen gewoonweg uit je reiskoffer te bannen! Vakantie dient om je batterijen helemaal op te laden. Op lange termijn zal je lichaam meer baat hebben bij de extra rust. Eenmaal thuis kan je met een ontspannen en blessurevrij lichaam de trainingen hervatten. Ook mentaal kan een kleine break wonderen doen. Je familie en vrienden zullen trouwens blij zijn dat je hen wat meer aandacht zal geven in plaats van je loopschoenen.

DON'T! Laat je vangen door de hitte!

De meeste mensen zoeken warmere oorden op tijdens de zomermaanden. Als je ook daar wil blijven lopen, is het aangeraden om je training 's ochtends te plannen, zo vermijd je de echte hitte. Met een vetloopje voor het ontbijt verbrand je bovendien vetten in plaats van suikers, interessant voor wie zijn gewicht op peil wil houden!