Gezonde voeding bevordert je sportprestaties. Maar opgelet, want veel voedingsmiddelen hebben ten onrechte een supergezonde reputatie.

We zeggen zeker niet dat je de volgende 'gezonde bedriegers' uit je menu moet schrappen, want op zich zijn ze niet ongezond. Maar je eet of drinkt ze beter met mate. In ons magazine zetten we er 10 op een rij, hieronder geven we er al twee mee.  

1. Energie- en granenrepen

Energierepen claimen een hoog eiwitgehalte, en voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, kalium en foliumzuur. Maar de meeste repen - al lijken ze klein - bevatten minstens 500 calorieën, wat met een stevige lunch overeenkomt. Dat is meer dan een chocoladereep! Als je zin hebt in een powersnack, kies dan een reep die weinig suikers en veel goede vetten bevat. Of maak hem zelf, dus zonder toevoegingen.

2. Light-producten

Behalve light-frisdrank horen alle light-producten thuis in dit overzicht. 'Light' betekent een verlaagd vetgehalte. Velen vergeten dat die light-producten vet vervangen door suikers, zouten en/of smaakversterkers om het product even lekker te maken als zijn 'gewone' variant. Vet op zich is niet slecht: je lichaam heeft goede vetten nodig. Als je te weinig vet eet, compenseer je dat onbewust door meer koolhydraten te eten waardoor je bijkomt. Vetarm is dus niet altijd gezond.

De andere acht gezonde bedriegers vind je in ons magazine, of lees je hier digitaal.