Na de bijzonder sombere decembermaand hadden we met z'n allen vurig gehoopt op een zonnige start van 2018. Jammer genoeg was niets minder waar. Je hoorde het misschien gisteren al in het nieuws: de voorbije maand gaat de boeken in als de meest sombere januarimaand sinds 1935. In Ukkel bedroeg de zonnestraling amper 18.266,5 Wh/m². De zon scheen met andere woorden maar liefst 35% minder dan in januari 2017!

Nauwelijks zonlicht betekent ook weinig tot geen Vitamine D want die halen we voornamelijk uit zonlicht. Vitamine D helpt om calcium op te nemen uit onze voeding. Dit zorgt dan weer voor sterke botten en spieren, essentieel voor lopers! Vitamine D draagt ook bij tot een goed immuunsysteem. Maar dezer dagen hebben velen onder ons te kampen met een gebrek aan zonlicht en dus ook aan 'natuurlijk' Vitamine D.

Je kan natuurlijk op reis gaan naar de zon of een supplement aanschaffen. Gelukkig zijn er ook een aantal gezonde, betaalbare voedingsmiddelen waar je een flinke dosis Vitamine D uit kan halen:

* Vette vis: forel, (gerookte) zalm, makreel, tonijn, haring, sardines
* Eitjes: één eigeel bevat een vijfde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Vitamine D!
* Kaas
* Champignons
* Rundslever, al moet je daar natuurlijk wel een fan van zijn...
* Verrijkte zuivelproducten: vaak is aan zuivel (bv. melk) extra Vitamine D toegevoegd. Dit is geen natuurlijke maar kunstmatige bron van Vitamine D maar het is uiteraard beter dan niks en ongezond is het niet. Ook aan sinaasappelsap wordt soms Vitamine D toegevoegd.

Zo, nu weet je wat je te doen staat om je Vitamine D niveau op te krikken. En laat ons nu vooral vurig hopen dat de lente er gauw aankomt!