Vandaag, op 2 februari, vieren we Maria Lichtmis. En dat doen we met... overheerlijke pannenkoeken! Weet je eigenlijk waarom juist op die dag? Wel, 40 dagen na Kerstmis offerde Maria op vraag van Mozes een lam of twee duiven om zich te zuiveren. Later werden ter ere van Maria op die dag processies gehouden met brandende kaarsen. Vandaar de naam 'Lichtmis'. Ook de zon stelt licht voor... en wat voor lekkers lijkt er nu beter op de zon dan een lichtjes bruingebakken pannenkoek? Tot zover de symboliek achter deze heuglijke dag...

Pannenkoeken zijn ook ideaal voor lopers, zeker in dit koude en gure weer. Als je gaat lopen in de kou, heb je namelijk meer energie nodig om jezelf warm te houden én om de ingeademde lucht op te warmen en te bevochtigen. Je hebt er dus alle baat bij om voldoende te eten voor een winterse looptocht. Een warme, koolhydraatrijke snack voor je training is prima want die levert je veel energie én warmte. Denk aan een kop warme thee met honing, een hartverwarmend bord pasta, een kom warme havermoutpap, een warme banaan of... een lekkere pannenkoek! Zorg dat je warme snack rijk is aan koolhydraten en een matige hoeveelheid eiwitten en weinig vetten bevat. Eet dit een half uurtje vooraf, of net voor het lopen bij een langere training.

Recept: winterse sportpannenkoeken!

Ingrediënten voor een 12-tal pannenkoeken:

* 250 gr bloem (bij voorkeur witte bloem, volkorenbloem is vezelrijker en kan spijsverteringsproblemen opleveren)
* 3 eieren
* 5 dl halfvolle melk (lactosevrije variant of sojamelk is ook mogelijk)
* 2 eetlepels suiker
* 1 zakje vanillesuiker
* 2 eetlepels vloeibare margarine of olijfolie
* een snuifje zout

Zo maak je de sportieve pannenkoeken:

* Klop de eieren los met de bloem. Schenk er de melk bij en mix tot een glad geheel.
* Voeg het zout, de suiker en de vanillesuiker toe, gevolgd door de boter of olie. Mix tot er geen klonters meer zijn en je een mooie egale massa hebt.
* Dek het beslag af en laat het één uur rusten op kamertemperatuur.
* Bak de pannenkoeken in een pan met een goede antiaanbaklaag zodat je niet te veel vet hoeft te gebruiken.

Één sportpannenkoek levert je 137 kcal, waarvan 18 gram koolhydraten, 5 gram eiwitten en 4,5 gram vetten. Kortom, ideale brandstof voor het sporten zonder dat het op je maag blijft liggen! Voor een lange of intensieve training mag je je pannenkoek gerust wat 'pimpen' met extra suikers zoals honing, confituur, stroop of vers fruit. 

Smakelijk... en je mag hier gerust ook van smullen na 2 februari hoor!