Over minder dan een week start de tweede editie van Tournée Minérale, de actie die mensen aanspoort om één maand lang geen alcohol te drinken. Volgens de organisatoren van Stichting tegen Kanker en De DrugLijn hebben zich al meer dan 62.000 deelnemers ingeschreven, waardoor de campagne nu al een succes te noemen is. Veel mensen voelen zich blijkbaar aangesproken om zich bewust te worden van wat een maand zonder alcohol met hen doet...

Begrijpelijk ook, want het is algemeen geweten dat een 'alcoholvrij bestaan' tal van voordelen heeft: je slaapt beter, je hebt meer energie, je blijft makkelijker op gewicht, je huid straalt, je spaart geld uit en doordat je niet meer moet 'uitkateren' lijkt een dag opeens zoveel langer! Het is niet de bedoeling van de actie om van iedereen een geheelonthouder te maken. Het hoofddoel is sensibilisering en er wordt ook geld ingezameld voor kankeronderzoek.

Als je houdt van een goed glas, is het moeilijk om alles van alcohol af te slaan. Zeker wanneer het binnenkort terrasjestijd is... Maar door deel te nemen aan Tournée Minérale zal je wellicht merken dat het vermijden van alcohol - naast de bovengenoemde voordelen - ook een gunstige invloed heeft op je sportieve prestaties. Alcohol drinken voor het lopen is sowieso niet aan te raden. "Bij langdurige inspanningen zoals duurlopen verhoogt alcoholinname het risico op een te lage bloedsuikerspiegel. Dit leidt tot warmteverlies en vaatverwijding, waardoor je lichaamstemperatuur ontregeld geraakt. Dat wil je liever niet meemaken!" zegt Energy Lab voedingsdeskundige Jolien Lewyllie.

Ook na het lopen spring je best voorzichtig om met alcohol, hoe euforisch je misschien ook bent over de toptijd die je net hebt gelopen... "Het gebruik van alcohol na een training of wedstrijd werkt vochtafdrijvend. Na een sportieve prestatie ben je vaak gedehydrateerd. Alcohol zal dan je herstel tegenwerken. Kies voor een goede dorstlesser met voldoende suiker. De beste hersteldrank is magere chocolademelk. Ik geef toe dat dat niet de meest aanlokkelijke optie is wanneer je na het lopen verzeild raakt op café of een gezellig terras en al je vrienden genieten van lekkere 'fancy' drankjes... Kies dan voor een fruitsmoothie, een verse sinaasappelsap of eventueel een glas frisdrank. Om het toch wat specialer te maken kan je vragen aan de ober om je glas mooi af te werken zoals een echte cocktail. Wees creatief en voor je het weet zijn je terrasgenoten jaloers op jouw lopersdrankje!" raadt Jolien aan.

Moraal van het verhaal: een alcoholisch drankje nuttigen maakt van jou heus geen slecht mens. Maar misschien is het een goed idee om in februari deel te nemen aan Tournée Minérale en na te gaan of je sportieve prestaties er baat bij hebben... Wie weet verbreek je nadien wel je persoonlijk record en loop je sneller en comfortabeler dan ooit tevoren... Santé!