Wekelijks bewegen houdt ons lichaam gezond. Toch kan ook één loopsessie al zo zijn voordelen hebben.

Als je de algemene aanbevelingen volgt (wekelijks 150 minuten matig of 75 minuten intensief bewegen), verklein je het risico op beroertes, hartaanvallen en verlaag je de bloeddruk en cholesterol. De nadruk ligt op wekelijks, wat betekent: op regematige basis. Toch toont nieuw onderzoek aan dat ook één trainingssessie al voordelen met zich mee kan brengen.

Een recente meta-analyse gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Brain Plasticity toont aan dat één enkele fysieke activiteit verschillende positieve effecten op ons brein heeft. De analyse nam verschillende studies in beschouwing die onderzoek deden naar aspecten van de hersenwerking tijdens het sporten. De onderzoekers concludeerden dat acute inspanningen onze hersensfuncties stimuleren, onze stemming verbeteren en ons stressniveau verminderen.

Al bij één enkele trainingssessie deden er zich dus grote veranderingen in de hersenen voor. De studies in deze meta-analyse toonden aan dat niet enkel chronische inspanningen voordelen met zich meebrachten, maar ook acute inspanning reeds positieve effecten op het lichaam - en specifieker op het brein - heeft. Met het verkeerde been uit bed gestapt of wil je je hersenen in optimale conditie houden? Trek dan even je loopschoenen aan en je voelt je instant gelukkiger (en - wie weet - misschien ook wat slimmer).