Moeite om na een avondtraining in slaap te vallen of gewoon een slechte slaper in het algemeen? Onderzoek toont aan dat kersen jouw problemen kunnen verhelpen.

Iedere loper weet hoe essentieel het is om je lichaam de kans te geven om zich te herstellen. Het is tijdens onze slaap dat het recuperatieproces het beste werkt, maar sommigen vinden het moeilijk om in slaap te geraken na een avondtraining waardoor ze kostbare recuperatietijd missen. En dat is natuurlijk niet bevorderend voor onze prestaties.

De kers op de taart

Een studie van vier verschillende onderzoeksuniversiteiten ontdekte dat kersen de kwaliteit en duur van je slaap verbeteren. De Montmorency kers (de kers die groeit in Frankrijk, Canada en de Verenigde Staten) maakt het hormoon melatonine aan: het hormoon dat je slaap-waakcyclus regelt. Hoe meer van dit hormoon je lichaam aanmaakt, hoe beter je slaapt. Let wel: dat geldt enkel voor de zuurdere kers, en dus niet voor de zoete of maraschino-varianten.

De onderzoekers concludeerden dat zij die regelmatig sap van zure kersen dronken gemiddeld 34 minuten per nacht meer sliepen en hun slaapefficiëntie met zo'n 5 tot 6% hadden verhoogd. Wie geen fan is van kersensap, kan ook gerust gedroogde zure kersen eten. Ook zij reguleren je biologische klok op een natuurlijke manier en zijn door hun veelzijdigheid makkelijk in je eetpatroon te incorpereren: eet ze als snack, roer ze door je yoghurt of voeg ze toe aan je salade.

Het enige nadeel is dat de Montmorency kers niet het hele jaar door verkrijgbaar is. Slechts drie maanden (juni tot september) is de vrucht 'in het seizoen'. Gelukkig zijn we dus nog maar halfweg die eerste maand. Verruil die tas melk gerust eens voor wat kersensap of neem wat gedroogde kersen na je training en haal alles uit je recuperatietijd.