Wat is jouw BMI? Die vraag kreeg je mogelijk al meermaals. De kans is verre van onbestaande dat daarin verandering komt. Met dank aan een nieuwe standaard.

Wat is BMI nu weer?

Al sinds mensenheugnis gebruiken we de BMI (Body Mass Index) om de gezondheid van iemands gewicht te achterhalen. Je deelt daarbij je gewicht in kilogram door het kwadraat van je lengte in meter. Stel dat je 80 kilo weegt en 1,8 meter groot bent, dan deel je 80 door 2 x 1,8 en kom je uit bij een BMI van 22,22. Perfect, want als je een waarde tussen 18,5 en 24,9 hebt, heb je een gezond gewicht. Een hoger cijfer duidt op overgewicht, een lager cijfer wijst op het andere uiterste.

Wat is het probleem met BMI?

Steeds meer onderzoekers wezen al op de tekortkomingen van deze methode. Het kan een eerste analyse zijn van een mogelijk gewichtsprobleem, maar BMI houdt bijvoorbeeld geen rekening met je vetpercentage en waar dat vet zich in je lichaam ophoopt. Je kan dus een gezond BMI-cijfer hebben, maar wel opvallend veel vet rond de buik hebben waardoor het risico op hart-en vaatziekten stijgt. Het kan ook andersom. Spieren wegen meer dan vetten. Gespierde (maar gezonde) personen met een BMI hoger dan 25 zijn dus geen uitzondering.

Is er een oplossing?

Ja! Toch als we de wetenschappers van de Amerikaanse Mayo Clinic en de Engelse universiteit van Westminster mogen geloven. Zij werkten tien jaar lang aan de ontwikkeling van BVI (Body Volume Indicator). Die methode houdt wel rekening met de parameters die BMI negeert. Naast de vetverdeling in je lichaam, neemt de BVI onder meer ook je leeftijd en geslacht mee in de berekening.

Kan ik de BVI zelf berekenen?

Ja en nee. De BVI is in tegenstelling tot de BMI niet in een eenvoudige formule te gieten. De bedenkers goten alles in een app. Die is gratis beschikbaar voor iPad. Zo maak je 3D-beelden van jezelf, waarna de app met een cijfer van 1 tot 20 beoordeelt in hoeverre je gewicht/lichaam gezond is.

De bedenkers van deze methode denken dat de BVI tegen 2020 de BMI definitief naar de achtergrond zal verwezen hebben als standaard om de gezondheid van je gewicht te achterhalen. Via het filmpje hierboven krijg je een korte introductie.