Ga je supporteren voor je partner, een familielid of vriend(in) die een wedstrijd loopt? Of ga je gewoon graag naar die (lokale) wedstrijd kijken? Hou dan deze tips in het achterhoofd.

1. Neem voldoende eten mee
Aangezien de persoon voor wie je gaat supporteren waarschijnlijk niet de eerste zal zijn, breng je sowieso enkele uren rond het parcours door. Tussendoor naar de winkel gaan en daardoor je looppartner missen, is geen optie. Neem daarom zeker genoeg eten en drinken mee om de dag mee door te komen.

2. Wandel niet op het parcours
Niet elke marathonloper is na 30 kilometer nog gefocust op de weg. Steek daarom niet onverwachts over, maar wandel naar een oversteekpunt waar je veilig naar de overkant gebracht wordt. Zo kan je botsingen vermijden.

3. Roep naar iedereen
Roep naar elke loper die voorbij komt. Het geeft hen tonnen energie. Er zijn altijd lopers die geen supporters bij zich hebben of extra motivatie kunnen gebruiken. Voor hen is het leuk om aangemoedigd te worden, ook al ken je hen niet.

4. Spreek af waar je elkaar gaat zien
Als loper zit je niet constant naar de supporters te kijken en als supporter zie je duizenden andere lopers passeren. Zo mis je elkaar weleens in alle chaos. Spreek af dat je elkaar in een bepaalde bocht of na een aantal kilometer zal zien. Je loper weet dan wanneer hij of zij moet uitkijken naar jou. Zo kan je met twee naar elkaar uitkijken en mis je elkaar minder snel.

5. Neem genoeg tijd
Er is een verandering in het verkeer op de dag van de wedstrijd. Plan op voorhand je route grondig uit. Neem je best de fiets of het openbaar vervoer? Zijn er voldoende parkeerplaatsen? Zorg ervoor dat je dit al weet voor de dag van de wedstrijd, zo ervaar je minder stress op de dag zelf.

6. Maak een spandoek
Voor elke passerende loper is het leuk om aanmoedigende of grappgie boodschappen te lezen. Dit moet niks extreem creatief te zijn, een simpele aanmoediging is vaak al voldoende. Zorg ervoor dat die gericht is aan iedereen, zo bereik je de andere lopers ook. Wedden dat het bij sommigen een lach op hun gezicht zal toveren en een extra motivatie zal zijn?

7. Roep nooit: 'je bent er bijna!'
Enkel als je 100 meter voor de finish staat is het toegestaan om dit te roepen. Roep je dit op kilometer 22 bij een marathon, weet je zelf ook dat dit niet waar is. Er zijn genoeg andere leuke dingen om naar je loper te roepen, dat ze goed bezig zijn bijvoorbeeld.