Wind, regen, (smeltende) sneeuw, koud, ... Het zijn momenteel geen ideale loopomstandigheden. Wij proberen je in 3 stappen toch te overhalen om de loopschoenen aan te trekken.

1. Geniet straks van de winterarbeid

Op onze socialmediakanalen deelden we een foto die de essentie van dit puntje goed weergeeft (zie hieronder). Summer bodies are made in the winter. In loperstaal: je legt nu de basis voor de goede conditie in het voorjaar. Want als je pas begint te trainen wanneer de temperatuur in de buurt van de 15°C komt en je wil schitteren in een wedstrijd voor de zomervakantie ... dan wordt het een moeilijke zaak.

2. Eigenlijk moet je nu gaan lopen

Dat menen Engelse onderzoekers toch. Want: "Bij koudere temperaturen daalt het energieverbruik van ons lichaam. Het hart moet minder bloed (zo'n 6 procent) rondpompen. Bovendien kampt het lichaam in koudere omstandigheden met minder vochtverlies."

3. Het gevoel achteraf

Iedereen die in de winter of herfst gaat lopen, kent 'het gevoel achteraf'. Sportjournalist Maarten Vangramberen verwoordde dat gevoel destijds uitstekend in Hautekiet: "Hoe het ook waait of regent, na een kilometer krijg je het overal warm. En die warmte draag je de rest van de dag met je mee. Gedaan met koude voeten of wintertenen. En dan de dampende douche in om de modder weg te spoelen. Dat zorgt voor een tinteling die je de hele dag met je meedraagt. Als de weergoden dan 's avonds flink tekeergaan en met regenvlagen de ramen geselen terwijl jij intussen binnenzit, dan kan je zonder schuldgevoel van dat winterbier proeven."