De kans dat je lopers al eens bezighoorde over pronatie, is bijzonder groot. Weet je niet wat dat juist is? Breng daar snel verandering in, want het is vrij belangrijk dat je weet welke pronatie bij jou past.

Eerst de basis. Pronatie is de manier waarop je je voet naar binnen draait tijdens het lopen. Het maakt deel uit van de natuurlijke beweging die zorgt dat het onderbeen de schokken opvangt. Het is belangrijk om te weten welke pronatie bij jou past omdat je op die manier de juiste schoen kiest en blessures/kwaaltjes vermijdt. Er zijn 3 verschillende soorten types ...

1. Neutraal: deze lopers landen op het midden of de buitenkant van de hiel en zetten af met het midden van de voorvoet. De schoenzolen van deze lopers verslijten in een S-vorm.

2. Onderpronatie: komt van de drie soorten het minst voor. De buitenkant van de hiel komt in een grotere hoek op de grond neer, waardoor dat deel zwaar zwaar belast wordt. Vaak krijgen deze lopers het advies om een schoen met een goede demping te kiezen.

3. Overpronatie: je voet raakt de grond eerst met de buitenkant van de hiel om vervolgens naar binnen te kantelen voor de afzetfase. Gevolg: een hogere belasting voor de binnenkant van je enkels. Deze groep lopers is vaak gevoeliger voor blessures. De schoenzolen van een overpronator herken je vooral aan de slijtage aan de grote teen en de binnenkant van de hiel. Dit type loper kan gebaat zijn bij een antipronatieschoen, al is het verstandig om je bij die keuze te laten begeleiden door een expert ter zake. Misschien is die wel van mening dat sportzooltjes op maat een beter alternatief zijn voor jou.

Weet je nog steeds niet tot welk type je behoort? Gouden tip: ga naar de loopspeciaalzaak, waar je een korte test kan doen. Die neemt niet veel tijd in beslag en je kan er een hoop blessureleed mee besparen.