Je hoeft niet altijd extra hard te trainen om betere tijden neer te zetten. Soms zijn er andere ingrepen nodig.

De beste manier om een snellere en betere loper te worden, is nog altijd om een uitgebalanceerd trainingsschema te volgen. Zulke schema's houden bijvoorbeeld ook rekening met de nodige rustperiodes. Dat brengt ons meteen bij het eerste puntje dat je kan toepassen om sneller te worden zonder extra hard te trainen.

1. Neem rust

Je traint als een gek, maar ziet je tijden niet verbeteren. Misschien herstellen je spieren niet meer voldoende en ben je overtraind. Dankzij dit trucje weet je snel of je in die situatie zit of niet. Als je lichaam vermoeid is, kan je er geen topprestaties van verwachten. In zulke gevallen is het verstandig om enkele trainingen over te slaan en je spieren de kans te geven om volledig te herstellen.

2. Drijf pasfrequentie op

Eerder schreven we al dat een verhoging van je loopcadans je snelheid verhoogt en de kans op blessures vermindert. In dat artikel geven we je ook tips om die pasfrequentie op te drijven. Gouden tip: doe dit geleidelijk aan. Extra tip: check de muzieklooplijstjes van Stijn Vlaeminck en loop (afhankelijk van je huidige cadans) op het tempo van een muzieklijstje met meer beats per minute.

3. Speel overtollig gewicht kwijt

Dan hebben we het zowel over je materiaal als je lichaam. Het spreekt voor zich dat je sneller gaat als je minder zwaar bent. Maar overdrijf er niet mee. Als je te veel afvalt, helpt dat je conditie ook niet vooruit. Maar dikwijls volstaat een gezonder eetpatroon om een verantwoord aantal (kilo)gram kwijt te spelen. Onlangs gaf een coach ook nog 3 tips om af te vallen en wij probeerden ook HIIT, een trainingsmethode waarbij je vet verbrandt, spieren kweekt en je conditie verbetert. En let ook op qua materiaal, want niet voor iedereen geldt: lichter is beter. Sommige lopers hebben bijvoorbeeld een zwaardere schoen (meer steun) nodig.

4. Warm op

Veel lopers beginnen zonder opwarming aan hun training en gunnen hun spieren zo geen tijd om 'op gang te komen'. Neem een tiental minuten de tijd om rustig in te lopen zodat je lichaam zich kan opwarmen.