Je arriveert best niet als een 'kieken zonder kop' aan de bevoorradingspost. Hier vind je 4 tips om vlot te passeren aan de bevoorrading.

Zo'n bevoorradingspost is de plek bij uitstek waar uiterste concentratie vereist is. Meestal liggen ze op rustige stroken en lijkt er ook niet het minste gevaar te schuilen. Maar dat is buiten je collega-lopers (en in sommige gevallen: jezelf) gerekend. Want sommigen veranderen pas op het allerlaatste moment van gedacht en willen toch nog snel een bekertje sportwater meegraaien. In plaats van rechtdoor te lopen, snijden ze dan ook meerdere lopers de pas af, met een valpartij tot gevolg. Toegegeven, we stellen het misschien wat dramatischer voor dan het is, maar aan zo'n bevoorradingspost let je toch maar beter op. Om te beginnen kan je onderstaand advies in acht nemen.

1. Neem je tijd

Als je als een wildeman dat bekertje vastpakt, is de helft van het water er al uit nog vooraleer je kan beginnen te drinken. En al lopend drinken is ook niet zo eenvoudig. Het is daarom niet verkeerd om even halt te houden en rustig te drinken. Na een tiental seconden kan je weer verder. Geen gemors, geen gesakker. En die verloren tijd haal je toch weer in.

2. Loop de drukte voorbij

Zeker aan de eerste bevoorradingspost kan het een drukte van jewelste zijn, omdat er nog niet veel afscheiding is. Maak niet de fout om helemaal aan het begin van de bevoorradingszone aan te schuiven. Loop die eerste drukte voorbij en schuif een tiental meter verder aan. Daar zal je vaak makkelijker een bekertje kunnen bemachtigen (en dus sneller weer kunnen vertrekken).

3. Bereid je wat voor

Check hoe de bevoorradingszones in elkaar steken. Wat wordt waar aangeboden? Is er bevoorrading langs beide kanten, of langs een kant? Is er een volgorde van aangeboden producten? Op die manier kan je beter plannen hoe je die bevoorradingspost moet 'benaderen'.

4. Wees hoffelijk

Zowel voor je collega-lopers als voor de vrijwilligers aan de bevoorradingspost. Zelfs al snijdt een wildebras je de pas af, besteed er geen aandacht aan en concentreer je op je eigen wedstrijd. En bedank ook altijd de mensen die je water en dergelijke aanreiken. Door 'dankjewel' te zeggen, ga je geen minuut later over de finish komen.

Geen fan van bevoorradingsposten?

Je kan natuurlijk ook op zeker spelen en voor je eigen bevoorrading zorgen dankzij een drankgordel. Zo drink en eet je waar en wanneer je wil op het parcours.